DEPENDENCE ON SOCIAL NETWORKS IN UNIVERSITY STUDENTS

A GENDER APPROACH WITH SMAS-SF

  • AURA LÓPEZ DE RAMOS CIEDU Educational investigation Center. Panama City, Panama.
Keywords: Digital divide, gender gap, digital gender inequality, Addiction to social networks, social networks

Abstract

This article examines the impact of social networks (SNS) on university students, focusing on dependency and considering gender disparities. Through the application of the "Social Media Addiction Scale Student Form" (SMAS-SF), the dimensions of Satisfaction with being connected, Problems, Obsession with being informed and Need/Obsession with being connected were explored. Despite moderate variations in the frequency and duration of social media use between genders, the averages of the dimensions did not show substantial differences. The lowest rating was found in the "Problems" dimension, indicating a rejection of the negative consequences of using RRSS. The dimension "Obsession with being informed" revealed a neutral position on the scale. Women exhibited a generalized rejection of statements across all dimensions compared to men. Positive correlations suggest a connection between satisfaction and the need/obsession to be connected, especially notable in women. Although the responses of men showed greater dispersion, the results do not indicate a clear trend towards addiction to RRSS in the sample studied. This study contributes to the understanding of gender dynamics in the use of RRSS, offering essential perspectives for the design of strategies that promote equitable and healthy use of these platforms in the academic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo Robles, E. D. (2016). Indicadores de adicción a las redes sociales en universitarios de Lima. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 10(2), 48-58. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2223-25162016000200005&script=sci_arttext

Barreto, M., & Isabel, A. (2022). Adicción a las redes sociales y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de Chiclayo. [Tesis de Licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/10606

Brand, V. A. G., & García, L. E. G. (2023). Adicción o uso problemático de las redes sociales online en la población adolescente. Una revisión sistemática. Psicoespacios, 17(31), 1-22. https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1511

Cabero-Almenara, J., Pérez-Díez de los Ríos, J. L., & Valencia-Ortiz, R. (2020). Escala para medir la adicción de estudiantes a las redes sociales. Convergencia, 27. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352020000100104
Cáceres Rodríguez, C., Ceballo Vacas, E. M. y Martín-Palomino, E. T. (2022). Usos y competencias digitales del alumnado universitario con perspectiva de género. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(2), 103-124.

Carbajal Pérez, P. F. (2022). Redes sociales y su relación con la comunicación asertiva en los estudiantes de la carrera profesional de ciencias de la comunicación de la Universidad Privada de Tacna. [Tesis de Licenciatura, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio UPT. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/2805

Fajardo, L., Jiménez, M. y Suárez López, A. G.(2022). "Estudio comparativo de género sobre adicción a redes sociales en jóvenes universitarios." Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 6(3), 105-115.

Gil, E. R., Castillo, G. R., Rojas-Solís, J. L., & Luzuriaga, R. F. (2022). Estrés académico, procrastinación y usos del Internet en universitarios durante la pandemia por COVID-19. Ciencias de la salud, 20(3), 1-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8622933

Gómez, I., & Osorio, J. M. (2022). Uso excesivo de los dispositivos móviles, efecto sobre el sueño de calidad en adolescentes del colegio Milagros Ferreira en la ciudad de San Francisco de Macorís, provincia Duarte. [Tesis Doctoral, Universidad Abierta para Adultos]. Repositorio de UAPA.
http://190.122.99.186/handle/123456789/2250

Haro, B., Beranuy, M., Vega, M. A., Calvo, F. & Carbonell, X. (2022). Uso problemático del móvil y diferencias de género en formación profesional, Educación XXI, 25(2), 271-290.

Marín-Díaz, V., Sampedro Requena, B., & Muñoz González, J. M. (2015). ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios? Revista Complutense de Educación, 26, Núm. Especial, 233-251. https://helvia.uco.es/handle/10396/15860

Monteza Avellaneda, K. J., & Santisteban Valdiviezo, M. J. A. (2022). Adicción a redes sociales y calidad del sueño en estudiantes de una universidad de Chiclayo. [Tesis de Licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/10780

Olivos, G. S. M., Capcha, J. C. F., Illanes, A. R. P., Huincho, Y. S. S., Figueroa, W. K. T., Zarzosa, J. A. G., & Huerta, G. C. M. (2023). Estrés académico y adicción a las redes sociales en estudiantes universitarios peruanos. Salud, Ciencia y Tecnología, 3, 519-519. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/519

Ortiz, R. V., Almenara, J. C., & Ruiz, U. G. (2021). Adicción a las redes sociales en estudiantes mexicanos: percepciones de discentes y docentes. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 103-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933304

Padilla Romero, C. L., & Ortega Blas, J. S. (2017). Adicción a las redes sociales y sintomatología depresiva en universitarios. CASUS, 2(1), 47-53. https://repositorio.ucss.edu.pe/handle/20.500.14095/252

Peña Honores, A. L. (2023). Brecha de género en la pobreza multidimensional en Ecuador [Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato].

Ramírez-Gil, E., Reyes-Castillo, G., Rojas-Solís, J. L., & Fragoso-Luzuriaga, R. (2022). Estrés académico, procrastinación y usos del Internet en universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Ciencias de la Salud, 20(3). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.11664

Sahin, C. (2018). Social Media addiction Scale-Student Form: The Reliability and Validity Study. TOJECT: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(1), 169-182.
Trejos-Gil, C. A., Tordecilla-Pájaro, C. C., & Mena, D. M. (2023). ADICCIÓN A LA RED SOCIAL TIK TOK EN JÓVENES UNIVERSITARIOS. Revista de Comunicación y Salud, 14, 1-18.
https://www.revistadecomunicacionysalud.es/index.php/rcys/article/view/339

Valencia-Ortiz, R., Cabero Almenara, J. & Garay Ruiz, U.(2020). Influencia del género en el uso de redes sociales por el alumnado y profesorado. Campos Virtuales, 9(1), 29-39.

Valencia, R. & Castaño, C. (2019). Use and abuse of social media by adolescent: A study in México. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 53,7-28.
Published
2024-01-31
How to Cite
LÓPEZ DE RAMOS , A. (2024). DEPENDENCE ON SOCIAL NETWORKS IN UNIVERSITY STUDENTS. Key People , 8(1), 53-72. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/genteclave/article/view/315
Section
Artículos