Administrative functions of the teacher in curricular planning

Authors

  • Daniel Cisneros Universidad de Panamá
  • Ramiro Campos Universidad de Panamá
  • Iluminada Bonilla de González Universidad de Panamá
  • Cándida ´Duarte Universidad de Panamá
  • Gisela Carrizo Universidad de Panamá
  • Argelis Boyce Ministerio de Educación (MEDUCA)

Keywords:

Administrative Functions, Planning, Curriculum

Abstract

The general objective in this article is. Analyze the administrative functions of the teacher in the curricular planning of the Bachelor's Degree in Preschool Education at the Regional University Center of Coclé (CRU). Theoretically, the variable was developed according to the authors Arboleda (2018), Cardona (2005), Ander-Egg (2007), Galindo (1998), among others. Methodologically, the paradigm of the complementation strategy was assumed with techniques, qualitative methods, the type of descriptive research with a field design, the population 30 facilitators, the information collection techniques, an informal interview was used, in addition, a questionnaire was applied. It contains 15 items with five response alternatives on a Likert-type scale always, almost always, sometimes, almost never and never. This instrument was submitted to validation by the judgment of five (5) doctors in education. Likewise, a pilot test was applied to obtain a very high coefficient of 0.84 according to Cronbach's Alpha. The statistical package SPSS Statistic version 18.0 was applied. The results were presented in tables and figures. It is concluded that planning almost never and sometimes the facilitators record in writing what is planned allowing communication, reflection for decision making of the task to be developed, planning is used as an administrative process for the predetermination of the activities to be developed with the results that must be obtained in the operations of a desirable future, in the administration of planning and uses the diagnosis to determine the organic structure of plans in coordination between the actors of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Cisneros, Universidad de Panamá

Docente Investigador  de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé.  

Ramiro Campos, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá. 

Iluminada Bonilla de González, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Administración y Supervisión Educativa.   

Cándida ´Duarte, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón. 

Gisela Carrizo, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación - Centro Regional Universitario de Veraguas.   

Argelis Boyce, Ministerio de Educación (MEDUCA)

Docente Investigador   del Ministerio de Educación. MEDUCA. Panamá.

References

Álvarez, E. (2003) La docencia como mediación pedagógica. http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_articulo=447&id_libro=120.

Ander-Egg, E. (2007) “Introducción a la Planificación Estratégica” Editorial Lumen Buenos Aires. Madrid: Visor.

Arboleda, M. (2018) Administración. Pensamiento, proceso, estrategia y vanguardia. 1ª edición. Ed McGraw-Hill.- Año 2002.

Bembibre, C. (2011) Tocando el vacío. Editorial Edinumen / 978-84-9848-133-4

Caraballo, J. (2013) Principios de Administración. 1ª edición. Ed. Fondo de Cultura Económica.

Cardona, F. (2013) Administración. 12° edición. Pearson, México.

Chiavenato, I. (2015) “Introducción a la Teoría General de la Administración”. Mc Graw Hill. México. DAFT, Richard. “Administración”.

Galileo, M. (2017) La Administración Pública como Ciencia: su objeto y su estudio. 1ª edición. Ed. Plaza y Váldes, S.A. Pág. 74-76.

Galindo, D. (2006) Las ideas de la Administración. Ed. Instituto Nacional de Administración Pública.

Hadi, M, et al. (2023) Procedimiento de la investigación. Editorial: Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C.

Hernández, S. y Mendoza, T. (2018) Metodología de la Investigación. Investigación; Método científico.

Paragua, M. et al. (2022) Investigación Científica Formulación de Proyectos de Investigación y Tesis. Primera edición digital.

Robbins, S. (2006) Administración. Quinta edición. México.

Terry, G. (2006) Principios de administración / ISBN: 968-26-0586-5

Published

2024-08-27

How to Cite

Cisneros, D., Campos, R., Bonilla de González, I., ´Duarte, C., Carrizo, G., & Boyce, A. (2024). Administrative functions of the teacher in curricular planning. Finanzas Y Negocios, 4(2), 26–42. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/378

Most read articles by the same author(s)