Administrative functions of the teacher in curricular planning
Keywords:
Administrative Functions, Planning, CurriculumAbstract
The general objective in this article is. Analyze the administrative functions of the teacher in the curricular planning of the Bachelor's Degree in Preschool Education at the Regional University Center of Coclé (CRU). Theoretically, the variable was developed according to the authors Arboleda (2018), Cardona (2005), Ander-Egg (2007), Galindo (1998), among others. Methodologically, the paradigm of the complementation strategy was assumed with techniques, qualitative methods, the type of descriptive research with a field design, the population 30 facilitators, the information collection techniques, an informal interview was used, in addition, a questionnaire was applied. It contains 15 items with five response alternatives on a Likert-type scale always, almost always, sometimes, almost never and never. This instrument was submitted to validation by the judgment of five (5) doctors in education. Likewise, a pilot test was applied to obtain a very high coefficient of 0.84 according to Cronbach's Alpha. The statistical package SPSS Statistic version 18.0 was applied. The results were presented in tables and figures. It is concluded that planning almost never and sometimes the facilitators record in writing what is planned allowing communication, reflection for decision making of the task to be developed, planning is used as an administrative process for the predetermination of the activities to be developed with the results that must be obtained in the operations of a desirable future, in the administration of planning and uses the diagnosis to determine the organic structure of plans in coordination between the actors of the educational process.
Downloads
References
Álvarez, E. (2003) La docencia como mediación pedagógica. http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_articulo=447&id_libro=120.
Ander-Egg, E. (2007) “Introducción a la Planificación Estratégica” Editorial Lumen Buenos Aires. Madrid: Visor.
Arboleda, M. (2018) Administración. Pensamiento, proceso, estrategia y vanguardia. 1ª edición. Ed McGraw-Hill.- Año 2002.
Bembibre, C. (2011) Tocando el vacío. Editorial Edinumen / 978-84-9848-133-4
Caraballo, J. (2013) Principios de Administración. 1ª edición. Ed. Fondo de Cultura Económica.
Cardona, F. (2013) Administración. 12° edición. Pearson, México.
Chiavenato, I. (2015) “Introducción a la Teoría General de la Administración”. Mc Graw Hill. México. DAFT, Richard. “Administración”.
Galileo, M. (2017) La Administración Pública como Ciencia: su objeto y su estudio. 1ª edición. Ed. Plaza y Váldes, S.A. Pág. 74-76.
Galindo, D. (2006) Las ideas de la Administración. Ed. Instituto Nacional de Administración Pública.
Hadi, M, et al. (2023) Procedimiento de la investigación. Editorial: Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C.
Hernández, S. y Mendoza, T. (2018) Metodología de la Investigación. Investigación; Método científico.
Paragua, M. et al. (2022) Investigación Científica Formulación de Proyectos de Investigación y Tesis. Primera edición digital.
Robbins, S. (2006) Administración. Quinta edición. México.
Terry, G. (2006) Principios de administración / ISBN: 968-26-0586-5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Finanzas y Negocios, que es editada por la Universidad UNIDOS. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.