This is an outdated version published on 2024-07-16. Read the most recent version.

Administrative management of the curriculum in the bachelor's degree in Logistics Management of Middle Education

Authors

  • Argelis Boyce Ministerio de Educación (MEDUCA)
  • Ernesto Vásquez Universidad de Panamá
  • Iluminada Bonilla de González Universidad de Panamá
  • Ramiro Campos Universidad de Panamá
  • Gisela Carrizo Universidad de Panamá
  • Orlando Correa Universidad de Panamá

Keywords:

Administrative management, curriculum, logistics management

Abstract

The general objective of this scientific article was to determine the administrative management
of the high school curriculum in logistics management of secondary education. Theoretically
there are: Alvarado (2017) and Walter, Izquierdo de la O, Burgal, & Charón (2016). The
methodology was oriented with descriptive research, the design: non-experimental field and
transectional, the population was 20 businessmen, the techniques for collecting information;
This questionnaire was subjected to validity with five doctors in education. The reliability was
0.79 of high magnitude according to Cronbach's Alpha. The information was tabulated in
double-entry tables and graphs by variables, dimensions and indicators with percentage
frequencies using Spss Statistic version 18.0. It is concluded: Almost never; The planning of
the activities is administered to strengthen the skills of the bachelor in logistics required by the
labor market, the activities are planned oriented so that they help the student understand,
analyze, synthesize while valuing the contents. Hardly ever; The objectives of the subjects are
managed oriented towards the final result that is intended to be obtained with respect to the
training of the bachelor's degree in logistics, the objectives are oriented towards the
achievement of vital processes towards the conservation of the perpetuation of the bachelor's
degree in logistics and Almost never; The teaching contents are administered representing a
complex historical reality to strengthen the skills of the bachelor in logistics, the contents are
planned so that the student demonstrates their skills by using their abilities in situations related
to logistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Argelis Boyce, Ministerio de Educación (MEDUCA)

Docente Investigador del Ministerio de Educación (MEDUCA). Ciudad de Panamá.
Panamá.

Ernesto Vásquez, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá - Centro Regional Coclé.
Panamá. 

Iluminada Bonilla de González, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la
Educación, Departamento de Administración y Supervisión Educativa. Panamá.

Ramiro Campos, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá. Panamá. 
 

Gisela Carrizo, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la
Educación - Centro Regional Universitario de Veraguas. Panamá.
 

Orlando Correa, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Panamá.

References

Alvarado, N. (2017) El quehacer Docente una Construcción Curricular en la Escuela

Primaria. Trabajo de Maestría UPEL-IPB. Barquisimeto.

Arias, F. (2016) El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica

(Séptima ed.). Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.

Cabero, J. y Román, P. (2006) E-actividades. Un referente básico para la formación

en Internet. Sevilla: Eduforma.

Casarini, M. (2001) Teoría y diseño curricular. Segunda edición. Editorial Trillas.

Chopra, S. y Meindl, P. (2008) Administración de la cadena de suministro. Estrategia,

planeación y operación Tercera edición PEARSON EDUCACIÓN, México,

Coll, C. (2007) Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y

mucho menos que un remedio. Aula de Innovación Educativa.

González, M. (2005) Cómo desarrollar contenidos para la formación on line basados

en objetos de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, número

monográfico. Consultado marzo de 2020 en http://www.um.es/ead/red/M3 /.

Hurtado J. (2012) Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística

de la ciencia. Ediciones Quirón Ciea Sypal. Caracas Venezuela.

Lorenzo, R. Escobar, M. y Valencia, J. (2016) Las Tic Como Referencia Movilizadora

Del Rediseño Curricular De La Universidad Técnica De Manabí. Compilación

de Experiencias Pedagógicas y Didácticas en Educación Virtual Bogotá

- Colombia, 2017. Editorial Universitaria de la Universidad La Gran Colombia.

Martínez, A. (2009) Guía para la elaboración de programas analíticos. Universidad

autónoma Nuevo León. México.

Palella, S. Martins. F. (2012) Metodología de la investigación cuantitativa. 3ra Ed.

Walter, V., Izquierdo de la O, J., Burgal, C. & Charón, K. (2016) Estrategia de gestión

curricular para tecnólogos de la salud del perfil en administración y economía

en salud. Medisan.

Zamorano, D. (2012) Una propuesta para la estructura de la programación didáctica

de Educación Física en educación primaria desde el enfoque de las

competencias básicas. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital.

Buenos Aires, Año 16,Nº165.

Published

2024-07-16

Versions

How to Cite

Boyce, A., Vásquez, E., Bonilla de González, I., Campos, R., Carrizo, G., & Correa, O. (2024). Administrative management of the curriculum in the bachelor’s degree in Logistics Management of Middle Education . Finanzas Y Negocios, 4(1), 50–60. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/356

Most read articles by the same author(s)