EFFECTS OF A MINDFULNESS VIRTUAL PROGRAM ON ANXIETY LEVELS IN CONTRIBUTORS OF AN ONLINE MAGAZINE

Keywords: Mindfulness, anxiety, telepsychology

Abstract

In recent years, multiple studies have been carried out on mindfulness and its impact on health, especially in the field of anxiety. This article will demonstrate the effects of a virtual mindfulness program on collaborators of an online magazine. To do this, two mindfulness and anxiety instruments have been applied in a sample of 6 women, and subsequently a 5-week virtual mindfulness program. Concluding that this study has met the expectations of the results, anxiety levels decreased while mindfulness levels increased considerably in the sample.

References

Arias, J. C., Restrepo, D. P., Ocampo, S. R., Martínez, J. G., & Reyes, Á. (2015). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios.

Arredondo, M., Hurtado, P., Sabaté, M., Uriarte, C., & Botella, L. (2016). Programa de Entrenamiento en Mindfulness Basado en Prácticas Breves Integradas (M-PBI). Revista de Psicoterapia, 27(103), 133-150. doi:10.33898/rdp.v27i103.109

Association, American Psychiatric. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fifth edition. Washington DC.

Bono, R., & Amau, J. (2014). Diseños de caso único en ciencias. Madrid: Síntesis.

Farrer, L., Gulliver, A., Katruss, N., Fassnacht, D., Kyrios, M., & Batterham, P. (2019). Una novedosa intervención en línea multicomponente para mejorar la salud mental de los estudiantes universitarios: ensayo controlado aleatorio de la Clínica Virtual Uni. Elsevier, 18, 1-10. doi:https://doi.org/10.1016/j.invent.2019.100276

Fishkin, R., Fishkin, L., Leli, U., Katz, B., & Snyder, E. (2011). Psychodynamic treatment, training, and supervision using internetbased technologies. Journal of the American Academy of Psychoanalysis and Dynamic Psychiatry. PubMed, 39(1), 155-68. doi:10.1521/jaap.2011.39.1.155

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación.

Inchausti, F., Prieto, G., & Delgado, A. R. (2013). Análisis Rasch de la versión española de la escala Mindful Attention Awareness Scale en una muestra clínica. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 7(1), 1-10. doi:10.1016/j.rpsm.2013.07.003

JIMÉNEZ, J. (23 de 04 de 2017). Psicomemorias. Obtenido de https://www.psicomemorias.com/teoria-marcos-relacionales-aprender-ingles-mas-facil-polaco/

López, W., Silva, L., Castro, P., & Moreno, A. (2016). Actitudes implícitas de estudiantes universitarios frente al perdón en el marco del conflicto armado colombiano. Pensamiento psicológico, 14(2), 49-62. doi:10.11144/Javerianacali.PPSI14-2.aieu

Mandil, J. (2015). TEORÍA DE LOS MARCOS RELACIONALES: LECTURA DE UN TERAPEUTA INTEGRATIVO. Psyciencia.

Moreno, A. (2012). Terapias cognitivo-conductuales de tercera generación (TTG): la atención plena / mindfulness. Revista Internacional de Psicología, 12(1), 1-18. doi:10.33670/18181023.v12i01.66

Oviedo, C. (2019). TELEPSICOLOGÍA: HISTORIA Y DEFINICIÓN. Revista Psiconetwork.

Perea, L., Zambrano, S., Camargo, L., & Jerez-Castiblanco, J. (2018). Análisis bibliométrico de intervenciones basadas en terapia de tercera generación para niños y adolescentes en Iberoamérica y Europa. Researchgate, 83-97. doi:10.15332/s1794-9998.2018.0001.06

Pérez, F. S., Franco, M., Monardes, C., & Jiménez, F. (2010). Inernet y Psicología Clínica: Revisión de las Ciber-Terapias. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 15(1), 19-37. doi:10.5944/rppc

Quintana, M., & Rincón, M. (2011). EFICACIA DEL ENTRENAMIENTO EN MINDFULNESS PARA PACIENTES CON FIBROMIALGIA: ¿PUEDEN LOS PACIENTES TRANSFORMAR EL SUFRIMIENTO EN SABIDURÍA? Clínica y Salud, 22(1), 51-67.

Restrepo, D., & León, V. (2020). TÉCNICAS DE TERCERA GENERACIÓN COMO INTERVENCIÓN PSICOTERAPÉUTICA EN PACIENTES ONCOLÓGICOS.

Rivera, M. V. (2018). Cómo identificar la ansiedad. Panamá América.

Ruiz, C. (2019). DESERCIÓN TERAPÉUTICA: ESTUDIO COMPARATIVO ENTRE LA TERAPIA COGNITIVO CONDUCTUAL TRADICIONAL Y LAS TERAPIAS DE TERCERA GENERACIÓN. Scientia in verba, 4(2), 249-278.

Schuman-Olivier, Z., Trombka, M., Lovas, D. A., Brewer, J., Vago, D., Gawande, R., . . . Fulwiler, C. (2020). Mindfulness and Behavior Change. Researchegate, 28(6), 371-394. doi:10.1097/HRP.0000000000000277

Vargas, L., & Ramírez, R. (2012). TERAPIA DE ACEPTACIÓN Y COMPROMISO: DESCRIPCIÓN GENERAL DE UNA APROXIMACIÓN CON ÉNFASIS EN LOS VALORES PERSONALES. Rev. Ciencias Sociales, 4(138), 101-110.

Woodruff, S., Arnkoff, D., Glass, C., & Hindman, R. (2014). Mindfulness and Anxiety. In The Wiley Blackwell Handbook of Mindfulness. (L. John Wiley & Sons, Ed.) doi:10.1002/9781118294895.ch37
Published
2022-01-10
How to Cite
De Simmone, A., & Méndez, A. (2022). EFFECTS OF A MINDFULNESS VIRTUAL PROGRAM ON ANXIETY LEVELS IN CONTRIBUTORS OF AN ONLINE MAGAZINE. Scientific Behavior, 5(1), 31-48. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/223