LEVEL OF TOLERANCE TO FRUSTRATION IN STUDENTS CURSING THE SUBJECT GRADUATION PROJECT FOR THE BACHELOR OF PSYCHOLOGY AT THE ULAT

  • Luis Gustavo Almaida Psychologist, Latina University of Panama
  • Ana Matílde Bieberach Advisor professor at the Latina University of Panama
Keywords: Frustration, stress, anxiety, graduation, project

Abstract

This investigation revolved around frustration. Its objective was to analyze the level of tolerance to frustration of 15 psychology students from the Latin University of Panama who studied the subject of the graduation project. It was decided to carry out this research because, when observing that students when faced with a situation that generates frustration, stress, or anxiety, they react in an aggressive or impulsive way, or simply leave the situation without knowing what to do, (the race, for example) because they find it difficult, or a job because they put a lot of pressure on it, etc. In recent years, a situation that generates frustration has become normal, instead of looking for tools to be able to confront them. The instrument used to collect the information necessary for the research was the frustration tolerance scale (ETAF) made by Hidalgo N. and Soclle F. (2011) in Lima, which is composed of 4 dimensions with a distribution of 28 items, that total the sum of all dimensions. The results showed that only a quarter of the sample can face any situation that generates frustration, stress, among others. A little more than half of the sample is at a medium level, and although they could cope with some situation that generates frustration, in others they may be left out. And finally, 33% of the sample remained at a low level of tolerance to frustration, which is very worrying, since these individuals are characterized by wanting to fulfill their wishes at all costs, giving up quickly when they fail to achieve their goals now, they are usually very immature in carrying out activities.

References

Agurto, Antonella, 2. E. (2019). Funcionamiento Familiar y la Tolerancia a la Frustración en estudiantes de la facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Tumbes - 2018. Universidad Nacional de Tumbes, 11. Alas Peruanas, 10-11.

Álvarez, E. (2018). Diseño de una Escala de Tolerancia a la Frustración en estudiantes de secundaria de instituciones educativas públicas del distrito de Comas, 2018. Universidad César Vallejo, 12.

Barea, & Milagros. (2018). Correlación entre las habilidades sociales y tolerancia a la frustración en estudiantes de tercero de secundaria del colegio militar Francisco Bolognesi.

Baron, R., & Byrne, D. (2005). Psicología Social, 10 Edición. Madrid: Pearson, Prentice Hall.

Begoña Ibañez, M., & Paul, F. (2018). Intolerancia a la Frustración y Regulación Emocional en adolescentes. ConCiencia EPG.

Chuchon, K. (2019). Funcionamiento familiar y tolerancia a la frustración en padres de hijos con trastorno del espectro autista. Universidad Nacional Federico Villareal, 30.

Donjam, M. (2010). Principios de aprendizaje y conducta. México: Wadsworth, Cengage Learning.

Evelyn, A. (2018). Diseño de una Escala de Tolerancia a la Frustración en estudiantes de secundaria de instituciones educativas públicas del distrito de Comas, 2018. Universidad César Vallejo.

Gemma, V. (2015). Aprender a tolerar la frustración en el segundo ciclo de educación infantil. Universidad Internacional de la Rioja, 9.

Junco, M. (2011). La frustración narcisista distinciones psicopatológicas a propósito de un caso clínico. Universidad de Chile, 10.

Kerguelén, A., & Frecya, H. (2010). Estrategias de afrontamiento, tolerancia a la frustración, satisfacción con el trabajo y su relación con el síndrome de burnout en adolescentes universitarios. UNIVERISDAD PONTIFICIA BOLIVARIANA, 2.

López, A. (2014). Autoestima y conducta agresiva en Jóvenes. Universidad Rafael Landívar, 27.

Namuche, & Vasquéz. (2018). Programa “Pienso y actúo” para la tolerancia a la frustración en estudiantes de secundaria de la institución pública Nuevo Chimbote. Universidad César Vallejo, 19-20.

Peñafiel, E. (2009). Factores de riesgo y protección en el consumo de sustancias en adolescentes. Puls, 153.

Pérez, M. (13 de 1 de 2020). Conceptodedefinición.com. Obtenido de Conceptodedefinición.com: https://conceptodefinicion.de/estudiante/

Ramos, J. (2018). Relación entre tolerancia a la frustración y patrones clínicos de personalidad en adictos en rehabilitación de la comunidad terapéutica. Universidad Señor de Sipán, 13.

Reguera, B. (2007). Pensar bien, vivir mejor: mediante la terapia racional emotivo-conductual. León.

Robert, B., & Donn, B. (2005). Psicología Social. México: Pearson.

Rosenweig. (1972). Test de Frustración de Rosenzweig.

Hernández Sampieri, H., Collado, C., & Pilar, L. (2014). Metodología de la investigación sexta edición. En Santa Fe de Bogotá: ICFES.

Tamayo, M. (1999). Aprende a investigar. En T. Mario, Aprende a investigar (págs. 24-25).

Yasmín, T. (2018). Tolerancia a la frustración en alumnos de quinto y sexto grado de Educación primaria de la Institución Educativa de Acción Conjunto Apóstol San Pedro, Mala, provincia de Cañete. Universidad Inca Garcilaso De La Vega.

Published
2020-12-28
How to Cite
Luis Gustavo Almaida, & Ana Matílde Bieberach. (2020). LEVEL OF TOLERANCE TO FRUSTRATION IN STUDENTS CURSING THE SUBJECT GRADUATION PROJECT FOR THE BACHELOR OF PSYCHOLOGY AT THE ULAT. Scientific Behavior, 3(2), 40-57. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/148