Components of Administrative Management for the Implementation of the Curriculum of the Bachelor in Commerce

Authors

  • Arcadio Váldes Universidad de Panamá
  • Ramiro Campos Universidad de Panamá
  • Gisela Carrizo Universidad de Panamá
  • Ernesto Vásquez Universidad de Panamá
  • Víctor Bernal Universidad de Panamá de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá
  • Orlando Correa Universidad de Panamá
  • Marilú Rivera  Universidad   Tecnológica   de   Panamá.  

Keywords:

components, administrative management, curriculum, education, commerce

Abstract

In this research, the general objective was to describe the components of administrative management for the implementation of the curriculum of the bachelor in commerce. It was argued with the theories of the components of administrative management according to; Mateo (2006), Stufflebeam and Shinkfield, (2007). For the methodology, it was proposed, with the type of descriptive research with a design; documentary field and bibliographic population was made up of 80 subjects and the sample of 45 subjects, students, teachers and parents, a questionnaire validated by five expert doctors in education was used, the reliability of the instrument was obtained obtaining 0.80 of very high magnitude according to the Cronbach's Alpha coefficient, the Spss Statistic version 18.0 was used which allowed the information to be captured in tables and double entry graphs by: variables, dimensions and indicators represented in percentages. It is concluded; Never and sometimes, the director manages the development of the curricular planning: forming work teams to turn the educational institution into a center of pedagogical excellence. Almost never and never, the director; carries out the administrative curricular management by diagnosing the internal and external elements of the environment for the implementation of the curriculum. Almost never and never, the director; allows to specify the mission, the vision, the profile of the student, the values called the institutional horizon from the assessed needs. Never and almost never, the director; administratively manages: the quality that will guide the various curricular actions through the training purposes by levels with the criteria for the distribution of educational time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arcadio Váldes, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá. Centro Regional Universitario Panamá Este. Panamá. 

Ramiro Campos, Universidad de Panamá

Docente Investigador  de la Universidad de Panamá.  Ciudad de Panamá. Panamá.

 liccampos2002@yahoo.com

 

Gisela Carrizo, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación – Centro Regional Universitario de Veraguas. Panamá. 

Ernesto Vásquez, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá - Centro Regional Coclé. Panamá.  

Víctor Bernal, Universidad de Panamá de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón. Panamá  

 

Orlando Correa, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Ciudad Panamá.  Panamá.

Marilú Rivera,  Universidad   Tecnológica   de   Panamá.  

Docente   Investigador   de   la   Universidad   Tecnológica   de   Panamá.   Panamá.     

 

References

Ander-Egg,E (2020) Niveles Del Curriculum. SciEL versión impresa ISSN 2519-7320versión On-line

ISSN 1990-8644

Arispe, C. y otros. (2020) La investigación Científica. Una aproximación para los estudios de postgrado.

Primera edición. Universidad Internacional del Ecuador.

Cortes, M. e Iglesias, M. (2004) Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Universidad

Autónoma del Carmen Av. Concordia. Primera edición. México. Colección Material Didáctico.

Diez, E. (2001) Administración y Dirección. España: Mc Graw Hill.

Face, P. (2011) Cuando la escuela pretende preparar para la vida: ¿desarrollar competencias o enseñar

otros saberes? Barcelona, España: Graó.

Freire, P. (2014) Elementos de la situación educativa. En Autor, El grito manso. 2.ª edición. Buenos Aires,

Argentina: Siglo XXI.

García. C. y Vargas. J. (2020) Gestión curricular en tiempos de crisis: un escenario fenomenológico

disruptivo CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales (Barquisimeto - Venezuela).

González, M. (2000) Administración escolar. México: Castillo.

Graffe, G. (2002) Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de Pedagogía

Escuela de Educación Universidad Central de Venezuela, versión impresa ISSN 0798-9792

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta Edición.

Mc Graw Hill Education.

Lepeley, M. (2001) Gestión y calidad en educación. Chile: Mc Graw Hill.

Mateo, D. (2006) Gestión Emprendedora. Estrategias y Habilidades para el emprendedor actual: España.

Muñoz, C. (2015) Metodología de la investigación. Ciencias Sociales Primera edición. México.

Rangel, J. (2015) La educación encierra un tesoro: informe a la Unesco de la Comisión internacional

sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España

Ruetter, I. y Conde, M. (2005) Supervisión educativa: Gerencia y Pedagogía. Caracas: FEDUPEL.

Stufflebeam, D. L. & Shinkfield, J. (2007) CIPP Model for Evaluation: An improvement accountability

approach. Evaluation theory, models, and applications. (pp. 325-365). San Francisco, EE. UU.: Jossey-Bass.

Published

2024-12-01

How to Cite

Váldes, A., Campos, R., Carrizo, G., Vásquez, E., Bernal, V., Correa, O., & Rivera, M. (2024). Components of Administrative Management for the Implementation of the Curriculum of the Bachelor in Commerce. Finanzas Y Negocios, 4(3), 92–109. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/404

Most read articles by the same author(s)