EVALUATION OF THE MODIFICATION MADE TO THE CURRICULUM OF THE DOCTOR OF MEDICINE AND SURGERY DEGREE ON THE INTEGRATION OF THE CONTENTS OF HUMAN ANATOMY, MEDICAL HISTOLOGY, AND HUMAN NEUROANATOMY, IN A SUBJECT CALLED HUMAN STRUCTURE THAT WAS APPROVED BY RES
Keywords:
Human structure, learning, medicineAbstract
The subjects Human Anatomy, Medical Histology and Neuroanatomy constitute the bases of theoretical and practical knowledge for the training of the future doctor; they provide relevant content on the structure of tissues and organs of the human body that will be essential to understand its functioning. Due to the above, a comprehensive review of the 2018 curriculum was contemplated in the update of the 2018 curriculum in order to conceive the integration of the subjects: into a single so-called human structure. In this context, it was proposed to evaluate the relevance of the modification of the curriculum of the Doctor of Medicine and Surgery degree, contemplating the integration of the contents of human anatomy, medical histology, and human neuroanatomy, in the subject Human Structure. For the research design, the action research design was used, which was located within the descriptive scheme, approaching applied research in that it pursues concrete results. Among the main findings are that the subject of Human Structure faces significant challenges in terms of temporal distribution and curricular integration within the framework of an academic semester. Additionally, there is a gap between the theoretical knowledge acquired in the various basic subjects and its practical application.
Downloads
References
Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós.
Berg B. Métodos de investigación cualitativa para las ciencias sociales, MA: Pearsons Education Inc: Inc; 2009.
Bahr Ulloa, S., Rodríguez García, S., Agüero Gómez, F., Marrero Travieso, L., & de Armas Gago, Y. (2018). Dificultad en evaluaciones frecuentes y finales en contenidos de Anatomía de Ontogenia Humana y SOMA. Educación Médica Superior, 32(4), 25-37.
Bancroft, J. D., & Gamble, M. (2008). Theory and practice of histological techniques. Elsevier Health Sciences.
Blumenfeld, H. (2020). Neuroanatomy through Clinical Cases (2nd ed.). Sinauer Associates.
Cediel Becerra, J. F. (2020). Percepción docente sobre la asignatura Estructura del Cuerpo Humano en el marco del currículo del programa de medicina de la Universidad del Rosario.
Custers, E. J., ten Cate, O. T., & Durning, S. (2012). Principles and practice of case-based clinical reasoning education. Medical Teacher, 34(8), 723-728.
Gartner, L. P., & Hiatt, J. L. (2019). Color textbook of histology. Elsevier Health Sciences.
Greenberg, D. A., Aminoff, M. J., & Simon, R. P. (Eds.). (2020). Clinical Neurology (11th ed.). McGraw-Hill Education.
González La Nuez, O., & Suárez Surí, G. (2018). Los medios de enseñanza en la didáctica especial de la disciplina Anatomía Humana. Revista Médica Electrónica, 40(4), 1126-1138.
Haidet, P., Levine, R. E., Parmelee, D. X., Crow, S., Kennedy, F., Kelly, P. A., & Perkowski, L. (2019). Perspective: Guidelines for Reporting Team-Based Learning Activities in the Medical and Health Sciences Education Literature. Academic Medicine, 94(7), 1076-1083.
Hamui Sutton, Alicia. (2016). Tensiones y reconfiguraciones de la práctica docente ante el cambio curricular en la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México. Investigación en educación médica, 5(20), 215-219. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.021
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill Education.
Junqueira, L. C., Carneiro, J., & Kelley, R. O. (2010). Basic histology: text & atlas. McGraw-Hill Medical.
Kumar, V., Abbas, A. K., & Aster, J. C. (2020). Robbins and Cotran pathologic basis of disease. Elsevier Health Sciences
Kandel, E. R., Schwartz, J. H., Jessell, T. M., Siegelbaum, S. A., & Hudspeth, A. J. (2013). Principles of Neural Science (5th ed.). McGraw-Hill Education.
Miralles Aguilera, Eva de los Ángeles, Taureaux Díaz, Niurka, Fernández Sacasas, José A, Pernas Gómez, Marta, Sierra Figueredo, Simón, & Diego Cobelo, Juan Manuel. (2015). Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Educación Médica Superior, 29(1), 93-107. Recuperado en 18 de marzo de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412015000100010&lng=es&tlng=es.
Montemayor Flores, BG, Herrera Vázquez, I., & Soto Paulino, A. (2016). Análisis del uso de la Terminología Anatómica entre los Estudiantes de la Asignatura Anatomía de la Licenciatura en Medicina, de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México. Revista Internacional de Morfología , 34 (4), 1280-1284.
Ross, M. H., Pawlina, W., & Barnes, L. E. (2021). Histology: a text and atlas: with correlated cell and molecular biology. Wolters Kluwer
Squire, L. R., Berg, D., Bloom, F. E., Du Lac, S., Ghosh, A., & Spitzer, N. C. (Eds.). (2012). Fundamental Neuroscience (4th ed.). Academic Press.
Smith, S. R., & Stewart, R. W. (2017). Anatomy, Histology, and Neuroanatomy: Self-Assessment and Review. Lippincott Williams & Wilkins.
Suárez-Escudero, J. C., Posada-Jurado, M. C., Bedoya-Muñoz, L. J., Urbina-Sánchez, A. J., Ferreira-Morales, J. L., & Bohórquez-Gutiérrez, C. A. (2020). Ensenar y aprender anatomia: Modelos pedagogicos, historia, presente y tendencias. Acta Médica Colombiana, 45(4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.