EZ COMMS
MOBILE APPLICATION OF PICTOGRAMS FOR COMMUNICATION OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
Keywords:
Mobile application, pictogram, ASDAbstract
This project presents EZ COMMS, a mobile application for children with non-verbal ASD level 2 or 3, with the purpose of creating an alternative and augmentative communication system for the development and evolution of the child's communication processes. For a child with nonverbal ASD, it is essential to have alternative means to receive information from their environment through visual, auditory or mixed media. This application is based on the use of pictograms in an easy, intuitive and comfortable way. In addition, it has the option to translate from text to speech to facilitate communication. Finally, it has incorporated a set of categorized questionnaires to test the child's ability to interpret and recognize the pictograms, with the option of saving their results and having a database of their progress, which makes it an ideal tool for the specialist collects and analyzes the child's results. EZ COMMZ has been evaluated by a group of specialists who show that the application can be useful for the collection of real and reliable data, for the analysis of the behavior of children with ASD.
Downloads
References
M. A. Rodríguez-Vives. "Diagnóstico Clínico Del Autismo". Rev. Neurol. (Ed. Impr.), vol 34, pp. 72-77, Feb. 2002.
G. C. Alcalá y M. G. Ochoa. "Trastorno Del Espectro Autista (TEA)". Revista De La Facultad De Medicina (México), vol 65, no. 1, pp. 7-20, Feb. 2022.
A. Marco Valero. "Sistemas De Comunicación Aumentativos Y Alternativos En La Escuela Ordinaria Para Alumnos Con TEA". Universitat Jaume I, 2015.
O. Cáceres Acosta. “El uso del pictograma en el proceso de enseñanza-aprendizaje del niño con autismo”. Universidad de las Palmas de Gran Canaria, 2017.
J. Rodrigo y D. Corral, “ARASAAC: portal aragonés de la comunicación aumentativa y alternativa. Software, herramientas y materiales para la comunicación e inclusión”, Inform. educ., vol. 16, nº 2, Dec. 2013.
A. Martín, et al., “PICTAR: una herramienta de elaboración de contenido para personas con TEA basada en la traducción de texto a pictogramas”, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.