Dimensions of the teacher performance evaluation for curricular development

Authors

  • Yolanda Quiel Universidad de Panamá
  • Ramona Elvira Araya Universidad de Panamá
  • Argelis Boyce Ministerio de Educación (MEDUCA)
  • Jehissis Sánchez Universidad de Panamá
  • Orlando Correa Universidad de Panamá
  • Suray Saavedra de González ISAE Universidad

Keywords:

Evaluation, Teaching performance, Curricular development

Abstract

Analyze the dimensions of the evaluation of teaching performance for the curricular development of the primary education level of School Zone No. 12 Penonomé District Coclé Province in Panama. It was supported by theoretical contributions from the authors Chiavenato (2016), Robbins (2020), Sánchez and Bustamante (2019) and Rizo (2019). The methodological journey was considered the paradigm of multi-method articulation; descriptive type with an interpretive approach; the non-experimental, field and transectional design. The population was 36 supervising teachers, the data collection techniques were a 15-item questionnaire; subjected to construct validation through the judgment of 5 education specialists. For reliability, Cronbach's Alpha was applied, resulting in 0.83, a very high magnitude. Statistically, the results were grouped in double-entry tables and graphs with percentages using statistics according to the SPSS version 22.0 package. It is concluded: regarding self-assessment, the supervising teacher almost never and never: frequently self-evaluates to achieve development personal and institutional. In the student evaluation, it was determined that the student is almost never and never allowed to choose the teacher with whom he or she will begin the new course. To assess the work dynamic, the collaboration is sometimes provided and almost never developed. In this order, almost never and never, the teacher is evaluated by managers or supervisors. Finally, almost never, sometimes and never, the supervising teacher considers the evaluation of learning as an interactive process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yolanda Quiel, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé    

Ramona Elvira Araya, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé.  

Argelis Boyce, Ministerio de Educación (MEDUCA)

Docente Investigador del Ministerio de Educación (MEDUCA). 

Jehissis Sánchez, Universidad de Panamá

4Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé.

Orlando Correa, Universidad de Panamá

Docente Investigador de la Universidad de Panamá.   

Suray Saavedra de González, ISAE Universidad

Docente Investigador de ISAE Universidad. Panamá.   

References

Avellaneda, L. Morante, P., y Dávila, J. (2022) La investigación científica. Una aventura epistémica, creativa e intelectual. Segunda Edición. Religación Press, Ecuador.

Chiavenato, I. (2016) Entrenamiento y Desarrollo de Personal. Administración de Recursos Humanos. Colombia: McGraw­Hill.

Dolan, S., y otros. (2018) “La gestión de los recursos humanos. Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación. Editorial Mc Graw Hill. México.

Fullan, M. (2017) Cambios y transformaciones de la reforma educativa. Editorial Falmer. Londres

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Mc Graw Hill Education.

Odremán, N. (2018) Principios y criterios para la evaluación. Ministerio de Educación. Editorial Anaya. Venezuela.

Polanía, C. et al (2020) Metodología de Investigación Cuantitativa & Cualitativa Aspectos conceptuales y prácticos para la aplicación en niveles de educación superior. Primera edición. Institución Universitaria Antonio José Camacho y la Universidad César Vallejo.

Rizo, H. (2019) Evaluación del docente universitario. Una visión institucional. En Revista Iberoamericana de Educación No. 34/4, disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/883Rizo.pdf

Romero, H., Real, J., Ordoñez, J., Diaz, G., y Saldarriaga, G. (2021) Metodología de la Investigación. Edicumbre Editorial Corporativa. 1ra Edición.

Sánchez, J. & Bustamante, K. (2008) Auditoría al proceso de evaluación del desempeño. Contabilidad y Auditoría.

Stronge, J. (2016) Guía de evaluación para ayuda personal. Universidad de Western. Centro para enriquecimiento evaluativo Michigan.

Valenzuela, J. (2018) Evaluación del desempeño de los profesores. En Evaluación de Instituciones Educativas. México: Editorial Trillas.

Villegas, O. (2015) Práctica del docente. Editorial cultural. S.A. Madrid- España.

Zambrano, R. Meda, R. y Lara, B. (2017) Evaluación de profesores universitarios por parte de los alumnos mediante el Cuestionario de Evaluación de Desempeño Docente (CEDED). Universidad de Guadalajara. Obtenido de la red mundial el 17 de octubre de febrero de 2018 desde: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/4/004_Zambrano.pdf.

Published

2024-08-27

How to Cite

Quiel, Y., Araya, R. E., Boyce, A., Sánchez, J., Correa, O., & Saavedra de González, S. (2024). Dimensions of the teacher performance evaluation for curricular development. Finanzas Y Negocios, 4(2), 9–25. Retrieved from https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/379

Most read articles by the same author(s)