Dimensions of the teacher performance evaluation for curricular development
Keywords:
Evaluation, Teaching performance, Curricular developmentAbstract
Analyze the dimensions of the evaluation of teaching performance for the curricular development of the primary education level of School Zone No. 12 Penonomé District Coclé Province in Panama. It was supported by theoretical contributions from the authors Chiavenato (2016), Robbins (2020), Sánchez and Bustamante (2019) and Rizo (2019). The methodological journey was considered the paradigm of multi-method articulation; descriptive type with an interpretive approach; the non-experimental, field and transectional design. The population was 36 supervising teachers, the data collection techniques were a 15-item questionnaire; subjected to construct validation through the judgment of 5 education specialists. For reliability, Cronbach's Alpha was applied, resulting in 0.83, a very high magnitude. Statistically, the results were grouped in double-entry tables and graphs with percentages using statistics according to the SPSS version 22.0 package. It is concluded: regarding self-assessment, the supervising teacher almost never and never: frequently self-evaluates to achieve development personal and institutional. In the student evaluation, it was determined that the student is almost never and never allowed to choose the teacher with whom he or she will begin the new course. To assess the work dynamic, the collaboration is sometimes provided and almost never developed. In this order, almost never and never, the teacher is evaluated by managers or supervisors. Finally, almost never, sometimes and never, the supervising teacher considers the evaluation of learning as an interactive process.
Downloads
References
Avellaneda, L. Morante, P., y Dávila, J. (2022) La investigación científica. Una aventura epistémica, creativa e intelectual. Segunda Edición. Religación Press, Ecuador.
Chiavenato, I. (2016) Entrenamiento y Desarrollo de Personal. Administración de Recursos Humanos. Colombia: McGrawHill.
Dolan, S., y otros. (2018) “La gestión de los recursos humanos. Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación. Editorial Mc Graw Hill. México.
Fullan, M. (2017) Cambios y transformaciones de la reforma educativa. Editorial Falmer. Londres
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta Edición. Mc Graw Hill Education.
Odremán, N. (2018) Principios y criterios para la evaluación. Ministerio de Educación. Editorial Anaya. Venezuela.
Polanía, C. et al (2020) Metodología de Investigación Cuantitativa & Cualitativa Aspectos conceptuales y prácticos para la aplicación en niveles de educación superior. Primera edición. Institución Universitaria Antonio José Camacho y la Universidad César Vallejo.
Rizo, H. (2019) Evaluación del docente universitario. Una visión institucional. En Revista Iberoamericana de Educación No. 34/4, disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/883Rizo.pdf
Romero, H., Real, J., Ordoñez, J., Diaz, G., y Saldarriaga, G. (2021) Metodología de la Investigación. Edicumbre Editorial Corporativa. 1ra Edición.
Sánchez, J. & Bustamante, K. (2008) Auditoría al proceso de evaluación del desempeño. Contabilidad y Auditoría.
Stronge, J. (2016) Guía de evaluación para ayuda personal. Universidad de Western. Centro para enriquecimiento evaluativo Michigan.
Valenzuela, J. (2018) Evaluación del desempeño de los profesores. En Evaluación de Instituciones Educativas. México: Editorial Trillas.
Villegas, O. (2015) Práctica del docente. Editorial cultural. S.A. Madrid- España.
Zambrano, R. Meda, R. y Lara, B. (2017) Evaluación de profesores universitarios por parte de los alumnos mediante el Cuestionario de Evaluación de Desempeño Docente (CEDED). Universidad de Guadalajara. Obtenido de la red mundial el 17 de octubre de febrero de 2018 desde: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/4/004_Zambrano.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Finanzas y Negocios, que es editada por la Universidad UNIDOS. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.