Communicative skills In participants of the degree in education
Keywords:
Communication skills, verbal language skillsAbstract
From the emergence of humanity to the current moment, there are different ways to establish clear, coherent, logical communication, this is achieved with the use of a series of capabilities, skills and abilities. This research had as a general objective. Analyze the communication skills in the participants of the Bachelor's Degree in Primary Education at the Coclé Regional Center of the University of Panama. Supported by authors such as: Escarnilla, A. (2014), Avance psicológico (2017), Díaz, J. (2017), De Barry, H. y Páez, Á (2022), Maldonado Herves, M.Á., García, A., Armada Crespo, J.M., Alós Cívico, F.J. y Moreno Osella, E.M. (2022).Methodologically, the mixed epistemological paradigm was assumed with the type of Descriptive research under the non-experimental field and transectional design. The population was 35 participants from the first semester; The data collection techniques were the questionnaire with five alternative answers which was validated by 5 experts. The reliability was 0.79 with a very high magnitude according to Cronbach's Alpha. The information obtained was tabulated in a table. And double entry graph in percentages, dimensions and indicators; For which a computer statistical program SPSS version 25.0 (2017) was applied. It is concluded: Almost never and sometimes, the facilitator develops linguistic intelligence through the ability to understand, assimilate, process information and use it to solve problems. Almost never and never; The facilitator understands the force of the message with expressive clarity from the tone with which it is expressed. Almost never and never; The facilitator considers written expression as a linguistic skill referring to the production of written language through: maps, graphs, mathematical formulas, among others.
Downloads
References
Avance psicológico (2017) ¿Qué son habilidades comunicativas báscicas? Disponible en: https://www.avancepsicologos.com/7-habilidades-comunicativas-fundamentales/
Bernal, C. (2010) Metodología de la Investigación. Administración, Economía, Humanidades y Ciencias Sociales. Tercera Edición. Editores Pearson Educación.
Carhuancho, I., Nolazco, F., Sicheri, L., Guerrero, M., & Casana, K. (2019) Metodología para la investigación holística. Ecuador: UIDE.
De Barry, H. y Páez, Á (2022) Competencias emocionales y comunicación interpersonal en la atención al público. Disponible: https://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/633
Díaz, J. (2017) Expresión oral, Expresión escrita. Editorial Océano. Barcelona. España.
Educaweb (2018) Expresión corporal y movimiento. Disponible en: https://www.educaweb.com/noticia/2005/03/28/expresion-corporal-movimiento-creatividad-comunicacion-juego-364/
Escarnilla, A. (2014) Inteligencias Múltiples. Claves y propuestas para su desarrollo en el aula. Barcelona: Grao.
Fernández, B. (2014) La inteligencia emocional en la educación. Tesis de grado, Universidad de Málaga. Facultad de psicología. España.
Fonseca, M. Correa, A. Pineda, M. y Lemus, F. (2020) Comunicación oral y escrita. Disponible: https://bibliotecaargos.files.wordpress.com/2022/10/comunicacion-o-escrita-2a-ed..pdf
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación México, 6ta edición Mc Graw Hill.
Maldonado Herves, M.Á., García, A., Armada Crespo, J.M., Alós Cívico, F.J. y Moreno Osella, E.M. (2022) Competencia oral y ansiedad: entrenamiento y eficacia en estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 401-434.
Sánchez, H. Reyes, C., y Mejía, K. (2018) Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Primera edición. Editado por: Universidad Ricardo Palma. Perú
Unipamplona (2020) Habilidades comunicativas I. Disponible en: https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_109/recursos/octubre2014/educacionfisica/semestre1/09092015/comunilengpensamiento.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Finanzas y Negocios, que es editada por la Universidad UNIDOS. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.