Communicative skills In participants of the degree in education

Authors

  • Dalys Graell Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé departamento de Psicopedagogía.
  • Ramona Elvira Araya Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé.
  • Susana del C. Jiménez González Docente Investigador Centro Regional Universitario de Panamá Este.
  • Suray Saavedra de González Docente Investigador de ISAE Universidad.
  • Cándida Duarte Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón

Keywords:

Communication skills, verbal language skills

Abstract

From the emergence of humanity to the current moment, there are different ways to establish clear, coherent, logical communication, this is achieved with the use of a series of capabilities, skills and abilities. This research had as a general objective. Analyze the communication skills in the participants of the Bachelor's Degree in Primary Education at the Coclé Regional Center of the University of Panama. Supported by authors such as: Escarnilla, A.  (2014), Avance psicológico (2017), Díaz, J. (2017),  De Barry, H. y Páez, Á (2022), Maldonado Herves, M.Á., García, A., Armada Crespo, J.M., Alós Cívico, F.J. y Moreno Osella, E.M. (2022).Methodologically, the mixed epistemological paradigm was assumed with the type of Descriptive research under the non-experimental field and transectional design. The population was 35 participants from the first semester; The data collection techniques were the questionnaire with five alternative answers which was validated by 5 experts. The reliability was 0.79 with a very high magnitude according to Cronbach's Alpha. The information obtained was tabulated in a table. And double entry graph in percentages, dimensions and indicators; For which a computer statistical program SPSS version 25.0 (2017) was applied. It is concluded: Almost never and sometimes, the facilitator develops linguistic intelligence through the ability to understand, assimilate, process information and use it to solve problems. Almost never and never; The facilitator understands the force of the message with expressive clarity from the tone with which it is expressed. Almost never and never; The facilitator considers written expression as a linguistic skill referring to the production of written language through: maps, graphs, mathematical formulas, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalys Graell, Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé departamento de Psicopedagogía.

Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé departamento de Psicopedagogía. Distrito de Penonomé, Provincia de Coclé. Panamá   

Ramona Elvira Araya, Docente Investigador de la Universidad de Panamá Centro Regional de Coclé.

Docente Investigador de la Universidad de Panamá. Centro Regional de Coclé. Distrito de Penonomé, Provincia de Coclé. Panamá.

Susana del C. Jiménez González, Docente Investigador Centro Regional Universitario de Panamá Este.

cDistrito de Chepo. Panamá. 

Suray Saavedra de González, Docente Investigador de ISAE Universidad.

Docente Investigador de ISAE Universidad. Ciudad de Panamá. Panamá  

Cándida Duarte, Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón. Ciudad de Colón. Panamá. 

References

Arias. F (2016) Efectividad y eficiencia de la investigación tecnológica en la universidad. Revista RECITIUTM Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo ISSN: 2443-4426; Dep. Legal: PPI201402ZU4563 Vol. 3 N° 1

Avance psicológico (2017) ¿Qué son habilidades comunicativas báscicas? Disponible en: https://www.avancepsicologos.com/7-habilidades-comunicativas-fundamentales/

Bernal, C. (2010) Metodología de la Investigación. Administración, Economía, Humanidades y Ciencias Sociales. Tercera Edición. Editores Pearson Educación.
Carhuancho, I., Nolazco, F., Sicheri, L., Guerrero, M., & Casana, K. (2019) Metodología para la investigación holística. Ecuador: UIDE.

De Barry, H. y Páez, Á (2022) Competencias emocionales y comunicación interpersonal en la atención al público. Disponible: https://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/633

Díaz, J. (2017) Expresión oral, Expresión escrita. Editorial Océano. Barcelona. España.

Educaweb (2018) Expresión corporal y movimiento. Disponible en: https://www.educaweb.com/noticia/2005/03/28/expresion-corporal-movimiento-creatividad-comunicacion-juego-364/

Escarnilla, A. (2014) Inteligencias Múltiples. Claves y propuestas para su desarrollo en el aula. Barcelona: Grao.

Fernández, B. (2014) La inteligencia emocional en la educación. Tesis de grado, Universidad de Málaga. Facultad de psicología. España.

Fonseca, M. Correa, A. Pineda, M. y Lemus, F. (2020) Comunicación oral y escrita. Disponible: https://bibliotecaargos.files.wordpress.com/2022/10/comunicacion-o-escrita-2a-ed..pdf

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación México, 6ta edición Mc Graw Hill.

Maldonado Herves, M.Á., García, A., Armada Crespo, J.M., Alós Cívico, F.J. y Moreno Osella, E.M. (2022) Competencia oral y ansiedad: entrenamiento y eficacia en estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 401-434.

Sánchez, H. Reyes, C., y Mejía, K. (2018) Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Primera edición. Editado por: Universidad Ricardo Palma. Perú

Unipamplona (2020) Habilidades comunicativas I. Disponible en: https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_109/recursos/octubre2014/educacionfisica/semestre1/09092015/comunilengpensamiento.pdf

Published

2023-05-02

How to Cite

Graell, D., Araya, R. E., Jiménez González, S. del C., Saavedra de González, S. ., & Duarte, C. (2023). Communicative skills In participants of the degree in education. Finanzas Y Negocios, 3(3), 42–60. Retrieved from https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/334

Most read articles by the same author(s)