USE OF THE ANATOMAGE TABLE VIRTUAL DISSECTION TABLE IN LEARNING HUMAN ANATOMY IN THE DOCTOR OF MEDICINE AND SURGERY PROGRAM AT THE UNIVERSIDAD LATINA DE PANAMA
Keywords:
Virtual dissection, teaching learning, human anatomyAbstract
KEYWORDS:
Virtual dissection, teaching learning, human anatomy.
Traditionally, human anatomy is learned through plastic models, illustrative atlases and real cadavers; nowadays, virtual and interactive tools, internet applications, virtual reality and virtual dissection tables with 3D images of real cadavers are used. However, there is controversy over the preference of tools. In Panama, this topic has not been studied in the universities that use these technologies. The objective of this research was to describe the impact that virtual dissection has on the learning of anatomy in medical students at the Universidad Latina de Panamá. Through action research, a mixed analysis was carried out, the population was focused on students taking the subject during the periods 2021-2, 2022 and 2023-1 excluding pandemic periods, 135 students participated and a questionnaire was applied through the SurveyMonkey application on a Likert scale that was validated by specialist judgment. The results show that 86% of the participants value the virtual dissection to facilitate the understanding of what was learned in the theoretical class and 89% consider that the Table has tools that favor the learning of the subject. The conclusions mention that virtual dissection is an adequate complement for the teaching-learning of human anatomy since it provides the student with strategies for the construction of his own knowledge through the repetitive visualization of images, the interactive management of the Table, the facility to identify organs, systems and their anatomical relationships.
Downloads
References
Araujo-Cuauro, J. (2022). Implementación de las nuevas tecnologías. Simuladores virtuales en la transferencia del conocimiento en la educación anatómica. Avan Biomed. Recuperado en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8930544.pdf
Bianchi, S. Bernardi, S. Perilli, E. Cipollone, C. Di Biasi, J. Macchiarelli,G. (2020). Evaluación de la eficacia de las tecnologías digitales durante el aprendizaje de anatomía en la escuela de enfermería. Ciencias Aplicadas. Recuperado en https://doi.org/10.3390/app10072357
Biasutto, S. Caussa, L. Criado del Río, L. (2005). Enseñanza de anatomía: ¿cadáveres versus computadoras? Anales de anatomía. Recuperado en https://doi.org/10.1016/j.aanat.2005.07.007
Carreño, M. Cano, M. Rojas, I. Tobón, M. (2021). Uso De Los Simuladores Anatómicos En El Aprendizaje De Anatomía Quirúrgica En El Pregrado De Instrumentación Quirúrgica Universidad de Antioquia Facultad de Medicina Medellín. Recuperado en https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/24329/2/CanoCarre%C3%B1oRojasTobon_2021_UsoSimuladoresAnatomicosIQ.pdf
Castro-Yanahida, J. Sánchez-Ormeño, J. Pares-Ballasco, G. (2021). Estrategias para la educación virtual de anatomía general durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. Recuperado en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002021000400024&lng=es&tlng=es.
Calle-Díaz, S. García-Osorio, S. Flórez-Arango, J. Torres-Silva, E. Luna-Gómez, I. Fernández-Ramírez, S. (2021). Metodologías y materiales para el entrenamiento en técnicas quirúrgicas: revisión sistemática. Recuperado en https://doi.org/10.18566/medupb.v40n1.a06
Chóez, E. Zambrano, M. (2022). Estudio de la percepción del estudiante de enfermería sobre el uso de la mesa interactiva (anatomage). Revista Enfermería Investiga. Recuperado en https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/download/1684/1537
Demarco, S. (2023). Aplicaciones de anatomía para aprender en el aula. Recuperado en https://sabdemarco.com/apps-de-anatomia/#gsc.tab=0
Donación del cuerpo a la ciencia: todo lo que hay que saber. (2019). Recuperado de internet de https://farmacosalud.com/donacion-del-cuerpo-la-ciencia-todo-lo-que-hay-que-saber/
Gaceta Oficial Digital, publicada el martes 4 de agosto de 2009 "Que reglamenta el procedimiento para el reclamo y la entrega de cadáveres en las Morgues Judiciales del Instituto de Medicina Legal y Ciencias Forenses” Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.pa/pdfTemp/26338_A/19671.pdf
Guía virtual de productos Anatomage Table. https://anatomage.com/tablet/
Heelan, A. Conzen, K. Benge, M, Gralla, J. Kennealey, P. (2018). A vascular anastomosis simulation can provide a safe and effective environment for resident skills development. Recuperado en https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29650486/
Morales, D. & Reyna, F. (2023). Preferencia sobre métodos tradicionales y/o modernos en la enseñanza de anatomía. Recuperado en https://doi.org/10.37345/23045329.v1i34.83
Rojas, I. Vasquez, Maria, I. Gonzalez, M. (2017). La Mesa de Disección Virtual ¿Una Realidad a la Comprensión de la Anatomía? Anestesia Analgesia Reanimación. Recuperado en http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-12732017000200019&lng=es&tlng=es.
Salas, R. & Ardanza, P. (1995). La simulación como método de enseñanza y aprendizaje. Educación Médica Superior. Recuperado en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21411995000100002&lng=es&tlng=es.
Singal, A. Bansalb, A. Chaudhary, P. (2020). Anatomía sin cadáver: Oscuridad en tiempos de pandemia Covid- 19. Revista Morfología, Volumen 104, Número 346. Recuperado en https://doi.org/10.1016/j.morpho.2020.05.003
Suárez-Escudero, J. Bedoya, L. Posada, M. Arboleda, E. Urbina, A. Ramírez, S. Bohórquez, C. & Ferreira, J. (2021). Percepción de los estudiantes sobre adaptaciones virtuales en cursos de anatomía humana por la contingencia SRAS-CoV-2. Academia y Virtualidad. Recuperado en https://doi.org/10.18359/ravi.5265
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.