PROPOSAL OF A LEAST SQUARES MODEL THAT ESTIMATES THE EFFECT OF INTERNATIONAL TRADE AGREEMENTS ON THE EMPLOYED ECONOMICALLY ACTIVE POPULATION
Keywords:
Trade Agreements, free trade agreements, economically active employed population, commercial flowAbstract
The research carried out presents the relationship between the behavior of the commercial exchange of Panama with Trade Agreements, as an independent variable, and its relationship with the Economically Active Employed Population (PEAO), as a dependent variable. The development of the research focuses on describing, through statistical inference, applying the method of least squares, resulting in the regression equation that allows predicting the behavior of the dependent variable. In this sense, the research with a quantitative approach takes into consideration, data of the variables, from secondary sources, obtained from the National Institute of Statistics and Censuses (INEC), from the year 1999 to the year 2019, prior to the COVID-19 pandemic. COVID-19, so as not to have its own distortions in the figures, product of the natural restrictions caused by it since 2020. The manipulation of the data and the calculations obtained, allowed us to conclude, the existence of a correlation of 91.8% between both variables and the regression equation of both methods, where the effect of the independent variable on the dependent one is evaluated to make forecasts.
Downloads
References
CEPAL. (2019). Hacia dónde se dirige el régimen de comercio internacional y sus implicaciones para América Latina. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Coppelli, G. (2019). Entre el libre comercio y el proteccionismo. Impacto de los obstáculos sobre la equidad en el comercio en el marco de la Agenda 2030. Anuario Español de Derecho Internacional, 35, 333–371. https://doi.org/10.15581/010.35.333-371
Daly, K., Bernal, B., & Herrera, J. (2017). Estadística General con Aplicaciones. En Editorial Tecnológica: Vol. Primera Ed.
Devore, J. (2019). Fundamentos de probabilidad y estadistica aplicada. 1–354. https://b-ok.lat/book/5274224/efa81c
Durán, J., & Alvarez, M. (2008). Indicadores de comercio exterior y política comercial. CEPAL, 1–43.
Espinoza Hernández, V. (2020). Análisis del flujo comercial en América Latina y el Caribe. En Apuntes de economía y sociedad (Vol. 1, Número 1, pp. 36–45). https://doi.org/10.5377/aes.v1i1.11438
Geogia Tech Panama. (2022). En Georgia Tech Panama. Logistics Innovation & Research Center.
González Blanco, R. (2011). Diferentes teorías del comercio internacional. Información Comercial Española, ICE: Revista de economía, 858, 103–118. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3637993&orden=293061&info=link%5Cnhttp://www.revistasice.com/cachepdf/ice_858_103-118__9f7a85dc90a777675e3e806341418974.pdf
González, C., & Martínez, P. (2018). Comercio Latinoamericano : Una perspectiva intrarregional.
Halperin, M. (2015). Los acuerdos de países latinoamericanos con la UNIÓN EUROPEA : desafíos para la armonización de procedimientos aduaneros , obstáculos técnicos al comercio y medidas sanitarias y fitosanitarias. 2–17.
Kelmansky, D. (2011). ESTADÍSTICA PARA TODOS Estrategias de pensamiento y herramientas para la solución de problemas.
Machado, F., Guayasamín, C., & Castelli, E. (2019). Acuerdos Comerciales Regionales: Una Visión desde el Comercio Exterior en América Latina. REVISTA Publicando, 6(21), 48–57.
Mendenhall, W., Beaver, R., & Beaver, B. (2010). Introducción a la estadística. En CENGAGE.
MICI. (2022). Acuerdos Comerciales Vigentes. Ministerio de Comercio e Industrias.
OEA. (2003). Diccionario de Términos de Comercio. Organización de Estados Americano, 53. https://www.eafit.edu.co/programas-academicos/pregrados/negocios-internacionales/acerca-programa/Documents/glosario-de-comercio-exterior.pdf
OMC. (1995). OMC. Organización Mundial del Comercio.
Raffo-López, L., & Hernández-García, E. A. (2021). Comercio internacional, prosperidad y desigualdad en la globalización. Apuntes del Cenes, 40(71). https://doi.org/10.19053/01203053.v40.n71.2021.11736
Rojas, B., Jaime, J., Jaime, J., & Rojas, B. (2018). Barreras arancelarias y no arancelarias como restricciones al comercio internacional. Revista Venezolana de Gerencia, 23(83), 543–562. https://doi.org/10.31876/revista.v23i83.24263
Saguier, M., & Ghiotto, L. (2018). Las Empresas Transnacionales: Un punto de encuentro para la Economía Política Internacional de América Latina. En Desafíos (Vol. 30, Número 2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.6222
Segovia, Machado, & Flores. (2017). Teorías del comercio internacional: líderes mundiales a nivel comercial – 2018. Revista Publicando, 6(22), 50–62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7149454
Urmeneta, R. (2021). Empleo, salarios, productividad y brechas de género en empresas exportadoras e importadoras de América Latina. CEPAL.
Vargas-Hernández, J. G. (2018). Integración de la Economía con La Psicología: Richard H. Thaler, Premio Nobel de Economía 2017. Estudios Económicos, 35(71), 101–113.
Walpole, R., Myers, R., Myers, S., & Ye, K. (2012). Probabilidad y Estadística para Ingenieros y Ciencias. En Pearson Educación (Número Novena Edición).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.