DESIGN OF A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT SUPPORTED BY THE GOOGLE WORKSPACE PLATFORM

Authors

  • RAÚL I. ÁLVAREZ C. International University of Science and Technology. Panama City, Panama.
  • SYLVANA LLANOS International University of Science and Technology. Panama City, Panama.
  • ZUNILKA SUED International University of Science and Technology. Panama City, Panama.

Keywords:

virtual learning environments, PACIE methodology, Google Workspace

Abstract

Virtual learning environments, known as EVA, constitute an important tool for improving the teaching-learning process, which, when used well, can promote the development of interpersonal skills, be a complement to face-to-face education, as well as facilitate the evaluation and monitoring of the student's learning process. Another of its advantages is that through technology it can streamline the educational process, and break temporal and spatial barriers. For virtual learning environments to be effective, it is necessary that the designed virtual classrooms are supported on a base platform that facilitates the exchange of educational materials and content, the interaction between students and teachers, as well as the evaluation process. In this essay, the advantages of Google Workspace, as a support platform for a virtual learning environment, and the PACIE methodology for classroom instructional design are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala, M. (2014). Consideraciones técnico-pedagógicas para elaborar y evaluar materiales didácticos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2014). https://www.eumed.net/rev/atlante/2014/02/materiales-didacticos.html

Belloch, C. (2014). Las plataformas virtuales de Educación. Entornos virtuales de formación. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3.wiki?0

Boneu, J.M. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (1). http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v4i1.298

Camacho, N. (2008). Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) para la administración b-learning del curso Didáctica del Subprograma de la Maestría de Educación Técnica del Posgrado de la UPEL-IPB. [Trabajo de Grado, no publicado]. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto.

Camacho, P. (2009). Metodología PACIE.

http://web.archive.org/web/20110916235850/http:/vgcorp.net/pedro/?page_id=20

Cushpa, R. (2022). Metodología PACIE en el interaprendizaje de la asignatura TICS del Instituto Superior Riobamba. [Trabajo de grado no publicado]. Pontifica Universidad Católica del Ecuador. https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/3631/1/77919.pdf

Díaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Temas para la Educación, 2, 1-7. https://feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd4921.pdf

Espinoza, E., Ricaldi, M. (2018). The tutor in virtual learning environments. Revista Universidad y Sociedad, 10 (3), 201-210.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202018000300201&lng=es&tlng=en

Flores, K., y Bravo, M. (2012). Metodología PACIE en los ambientes virtuales de aprendizaje para el logro de un aprendizaje colaborativo. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 12 (24), 3-17. http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n24/flores

Martín-Herrera, I., Micaletto-Belda, J., Polo - Serrano, David. (2021). Google Workspace como plataforma b-learning. Análisis de las percepciones de los estudiantes universitarios de Comunicación. Apertura, 13(2), 106-123. https://doi.org/10.32870/ap.v13n2.2029

Published

2022-07-29

How to Cite

ÁLVAREZ C., R. I., LLANOS , S. ., & SUED, Z. . (2022). DESIGN OF A VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT SUPPORTED BY THE GOOGLE WORKSPACE PLATFORM. Key People, 6(2), 53–68. Retrieved from https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/genteclave/article/view/240

Issue

Section

Artículos