MENTAL HEALTH AND ACADEMIC PERFORMANCE IN STUDENTS OF ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY AND HUMAN MANAGEMENT

  • José Celio-Pillaca Psychology Student of Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Adeley Leticia Romero Mendoza Bachelor of Psychology from the Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Keywords: Mental health, academic performance, university students

Abstract

The objective of this research was to determine the relationship between Mental Health and Academic Performance in students belonging to the third semester of the Professional School of Organizational Psychology and Human Management of a public university in Peru, of both sexes, aged between ages 17 and 23, selected by intentional non-probabilistic sampling. A quantitative method of correlational and cross-sectional design was used. As an instrument to assess mental health, the Goldberg GHQ-28 General Health Questionnaire was used, and the average of students' grades was used to know the variable academic performance. Statistical analysis was performed using SPSS version 22 software and it was found that about 30% of the studied sample had psychological distress, the study did not find significant differences between men and women in the variables analyzed, and no relationship was found. significant between mental health and academic performance.

References

Álvarez Silva, L.A., Estrella Marín, B.M., & Rosas Baldeón, S.M. (2018). Rol del Psicólogo Organizacional en la gestión de Talento Humano. Podium, 33, 79–90. doi:10.31095/podium.2018.33.8

Arntz Vera, J., & Trunce Morales, S. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios de nutrición. Revista Investigación en educación médica, 8(31), 82-91. http://dx.doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18130

Barahona-Meza, L., Amemiya-Hoshi, I., Sánchez-Tejada, E., Oliveros-Donohue, M., PintoSalinas, M., & Cuadros-Tairo, R. (2018). Asociación entre violencia, estrés y rendimiento académico en alumnos de medicina del primer y sexto años de una universidad pública, 2017. Anales De La Facultad De Medicina, 79(4), 307-311.

https://doi.org/10.15381/anales.v79i4.15635

Bojorquez, J. (2015). Ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Tesis de maestría. Universidad San Martín de Porres. Perú.

Bostani, M., Nadri, A., & Rezaee, A. (2014) A Study of the Relation between Mental health and Academic Performance of Students of the Islamic Azad University Ahvaz Branch. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 163-165. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.186

Chau, C., y Vilela, P. (2017). Determinantes de la salud mental en estudiantes universitarios de Lima y Huánuco. Revista De Psicología, 35(2), 387-422. https://doi.org/10.18800/psico.201702.001

Díaz, P., Hernández, M. y Silva, M. (2018). Prevalencia de malestar psicológico en los estudiantes de carreras del área de salud de la Universidad Austral de Chile, sede Puerto Montt. (Tesis de licenciatura). Escuela de Enfermería. Universidad Austral de Chile. Recuperado de http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2018/bpmsd542p/doc/bpmsd542p.pdf

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31 (1), pp. 43-63. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1252

González, L. (2012). Salud mental y salud mental positiva en estudiantes universitarios de la escuela de ciencias políticas. Universidad de los Andes. Mérida. Venezuela. Tesis Doctoral. Universidad autónoma de Madrid.

González, N., Abad, J. & Lèvy, J.P. (2006). Normalidad y otros supuestos en análisis de covarianzas. La Coruña: Netbilo.

Instituto Nacional de Salud Mental “Honorio Delgado –Hideyo Noguchi” (2018). Compendio Estadístico 2018. Oficina de Estadística e Informática. Perú.

Lara, C. (2018). Relación entre síntomas de salud mental, procrastinación académica y rendimiento académico en estudiantes de psicología de la Universidad Alas Peruanas filial Huancavelica. Tesis de Maestría. Universidad de Huancavelica. Perú. Recuperado de http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/2380

Lobo, A., Pérez-Echeverría, M., & Artal, J. (1986). Validity of the scaled version of the General Health Questionnaire (G.H.Q.-28) in Spanish population. Psychological Medicine, 16 (1), 135-140. https://doi.org/10.1017/S0033291700002579

Manchri, H., Sanagoo, A., Jouybari, L., Sabzi, Z., & Jafari, Y. (2017). The relationship between mental health status with academic performance and demographic factors among students of university of medical sciences. JNMS, 4(1), 8-13. Recuperado de http://jnms.mazums.ac.ir/article-1-266-en.html

Ministerio de Salud (2018). Lineamientos de política sectorial en salud mental. Perú 2018. Dirección General de Intervenciones Estratégicas - Dirección de Salud Mental. Lima.

Organización Mundial de la Salud (30 de marzo de 2018). Salud Mental: fortalecer nuestra respuesta. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/factsheets/detail/mental-health-strengthening-our-response

Palacio, J., y Martínez, Y. (2007). Relación del rendimiento académico con la salud mental en jóvenes universitarios. Psicogente, 10(18). Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1556

Palacio, J., Martínez, Y., Luz, N., y Tirado, E. (2006). Relación del rendimiento académico con las aptitudes mentales, salud mental, autoestima y relaciones de amistad en jóvenes universitarios de Atlántico y Bolívar. Psicogente, 9(15), pp. 11-31. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552137001

Perales, A., Sánchez, E., Barahona, L., Oliveros, M., Bravo, E., Aguilar, W., Ocampo, J., Pinto, M., Orellana I. y Padilla, A. (2019). Prevalencia y factores asociados a conducta suicida en estudiantes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú. Anales de la Facultad de Medicina. 80 (1), 28-33. https://doi.org/10.15381/anales.v80i1.15865

Pérez Correa, K., Peley Bracho, R., & Saucedo Ruidíaz, E. (2017). El rendimiento académico de estudiantes universitarios del área de Psicología: relaciones con el clima organizacional. Praxis, 13(1), 69-83. https://doi.org/10.21676/23897856.2069

Salgado, C. (2018). Manual de investigación. Teoría y práctica para hacer la tesis según la metodología cuantitativa. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Marcelino Champagnat.

Silva, B. y De la Cruz, U. (2017). Autopercepción del estado de salud mental en estudiantes universitarios y propiedades psicométricas del Cuestionario de Salud General (GHQ28). Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. 4 (8). Recuperado de https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/676

Thornberry-Noriega, G. (2008). Estrategias metacognitivas, motivación académica y rendimiento académico en alumnos ingresantes a una universidad de Lima metropolitana. Persona, 0 (011), 177-193. http://dx.doi.org/10.26439/persona2008.n011.935

Published
2020-12-28
How to Cite
Celio-Pillaca, J., & Romero Mendoza, A. L. (2020). MENTAL HEALTH AND ACADEMIC PERFORMANCE IN STUDENTS OF ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY AND HUMAN MANAGEMENT. Scientific Behavior, 3(2), 7-19. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/133