GRADUATE PROFILE BY SKILLS OF A PHYSIOTHERAPIST
Keywords:
Graduation profile, competencies, Degree In Physiotherapy, DACUM methodologyAbstract
The fundamental purpose of this research was to develop the competency-based graduation profile of the degree in physiotherapy. A non-experimental, descriptive, transversal, prospective and mixed field research was carried out. The study group was made up of students, graduates, teachers and workers in the area of physiotherapy. Document analysis, survey and focus group interview were used as research techniques. The information was systematized through instruments such as an analysis matrix, ad hoc self-administered questionnaire with responses on a Likert scale, and a DACUM map with tasks and functions of the physiotherapist. Weaknesses were found: understanding of psychological aspects in the physiotherapist-patient relationship, knowledge of morphology-physiology, physiotherapeutic diagnostic formulation or assessment, management, participation and intervention in health promotion and disease prevention, integration of sports sciences, participation. In the management of innovation and/or entrepreneurship projects, preparation and presentation of a report and clinical file, and assertive and empathetic communication, the procedural competencies were the lowest with an average of 3.9. These findings were taken into account for the development of a graduation profile by competencies.
Downloads
References
Assafiri, Y., Medina, Y., Medina, A., Nogueira, D y Medina, D. (2019). Método Developing A Curriculum para el análisis ocupacional. Acercamiento a la Gestión del Conocimiento. Ingeniería Industrial, 40(2), 10. 161-170. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v40n2/1815-5936-rii-40-02-161.pdf
Casanova, I., Canquiz, L. y Paredes, Ì. (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales, volumen XXIV (Nº4). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28059581009
Colegio Profesional de Fisioterapeutas de Cantabria. (s.f). Fisioterapia y Fisioterapeuta. https://www.colfisiocant.org/definiciones.php
Guzmán Marín, F. (2017). Problemática general de la educación por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, Volumen 74. 107-120.
López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado, Volumen 20 (Nº1). 311-322. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56745576016
M.A. Antúnez-Riveros, A.M. Rojas-Serey, M.I. Ríos-Teillier, J. Fuentes, I. Villagrán, P. Maureira Leiva. (2022). Análisis documental de los perfiles de egreso vigentes de las carreras de Fisioterapia en Chile. Fisioterapia. https://doi.org/10.1016/j.ft.2022.02.004
Santamaría, A., Martínez, M., Reséndiz, I. A., Pacheco Soto, C. E., & Jaramillo-Díaz, A. P. (2012). Discrepancia entre el perfil de egreso universitario del fisioterapeuta y sus competencias laborales en instituciones públicas de salud en México. Fisioterapia, 34(1), 39–47. doi:10.1016/j.ft.2011.09.003
Vergara, J. (2019). La dinámica del rediseño curricular desde la perspectiva de la formación profesional basada en competencias dentro del marco de la globalización en una institución de educación superior pública. Plumilla Educativa, 24(2), 155–173. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7107263
World Physiotherapy (s/f). Educación. Recuperado el 22 de enero de 2024, de https://world.physio/es/what-we-do/education
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.