DEPENDENCE ON SOCIAL NETWORKS IN UNIVERSITY STUDENTS
A GENDER APPROACH WITH SMAS-SF
Keywords:
Digital divide, gender gap, digital gender inequality, Addiction to social networks, social networksAbstract
This article examines the impact of social networks (SNS) on university students, focusing on dependency and considering gender disparities. Through the application of the "Social Media Addiction Scale Student Form" (SMAS-SF), the dimensions of Satisfaction with being connected, Problems, Obsession with being informed and Need/Obsession with being connected were explored. Despite moderate variations in the frequency and duration of social media use between genders, the averages of the dimensions did not show substantial differences. The lowest rating was found in the "Problems" dimension, indicating a rejection of the negative consequences of using RRSS. The dimension "Obsession with being informed" revealed a neutral position on the scale. Women exhibited a generalized rejection of statements across all dimensions compared to men. Positive correlations suggest a connection between satisfaction and the need/obsession to be connected, especially notable in women. Although the responses of men showed greater dispersion, the results do not indicate a clear trend towards addiction to RRSS in the sample studied. This study contributes to the understanding of gender dynamics in the use of RRSS, offering essential perspectives for the design of strategies that promote equitable and healthy use of these platforms in the academic environment.
Downloads
References
Barreto, M., & Isabel, A. (2022). Adicción a las redes sociales y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de Chiclayo. [Tesis de Licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/10606
Brand, V. A. G., & García, L. E. G. (2023). Adicción o uso problemático de las redes sociales online en la población adolescente. Una revisión sistemática. Psicoespacios, 17(31), 1-22. https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1511
Cabero-Almenara, J., Pérez-Díez de los Ríos, J. L., & Valencia-Ortiz, R. (2020). Escala para medir la adicción de estudiantes a las redes sociales. Convergencia, 27. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352020000100104
Cáceres Rodríguez, C., Ceballo Vacas, E. M. y Martín-Palomino, E. T. (2022). Usos y competencias digitales del alumnado universitario con perspectiva de género. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(2), 103-124.
Carbajal Pérez, P. F. (2022). Redes sociales y su relación con la comunicación asertiva en los estudiantes de la carrera profesional de ciencias de la comunicación de la Universidad Privada de Tacna. [Tesis de Licenciatura, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio UPT. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/2805
Fajardo, L., Jiménez, M. y Suárez López, A. G.(2022). "Estudio comparativo de género sobre adicción a redes sociales en jóvenes universitarios." Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 6(3), 105-115.
Gil, E. R., Castillo, G. R., Rojas-Solís, J. L., & Luzuriaga, R. F. (2022). Estrés académico, procrastinación y usos del Internet en universitarios durante la pandemia por COVID-19. Ciencias de la salud, 20(3), 1-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8622933
Gómez, I., & Osorio, J. M. (2022). Uso excesivo de los dispositivos móviles, efecto sobre el sueño de calidad en adolescentes del colegio Milagros Ferreira en la ciudad de San Francisco de Macorís, provincia Duarte. [Tesis Doctoral, Universidad Abierta para Adultos]. Repositorio de UAPA.
http://190.122.99.186/handle/123456789/2250
Haro, B., Beranuy, M., Vega, M. A., Calvo, F. & Carbonell, X. (2022). Uso problemático del móvil y diferencias de género en formación profesional, Educación XXI, 25(2), 271-290.
Marín-Díaz, V., Sampedro Requena, B., & Muñoz González, J. M. (2015). ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios? Revista Complutense de Educación, 26, Núm. Especial, 233-251. https://helvia.uco.es/handle/10396/15860
Monteza Avellaneda, K. J., & Santisteban Valdiviezo, M. J. A. (2022). Adicción a redes sociales y calidad del sueño en estudiantes de una universidad de Chiclayo. [Tesis de Licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. Repositorio USS. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/10780
Olivos, G. S. M., Capcha, J. C. F., Illanes, A. R. P., Huincho, Y. S. S., Figueroa, W. K. T., Zarzosa, J. A. G., & Huerta, G. C. M. (2023). Estrés académico y adicción a las redes sociales en estudiantes universitarios peruanos. Salud, Ciencia y Tecnología, 3, 519-519. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/519
Ortiz, R. V., Almenara, J. C., & Ruiz, U. G. (2021). Adicción a las redes sociales en estudiantes mexicanos: percepciones de discentes y docentes. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 103-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933304
Padilla Romero, C. L., & Ortega Blas, J. S. (2017). Adicción a las redes sociales y sintomatología depresiva en universitarios. CASUS, 2(1), 47-53. https://repositorio.ucss.edu.pe/handle/20.500.14095/252
Peña Honores, A. L. (2023). Brecha de género en la pobreza multidimensional en Ecuador [Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato].
Ramírez-Gil, E., Reyes-Castillo, G., Rojas-Solís, J. L., & Fragoso-Luzuriaga, R. (2022). Estrés académico, procrastinación y usos del Internet en universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Ciencias de la Salud, 20(3). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.11664
Sahin, C. (2018). Social Media addiction Scale-Student Form: The Reliability and Validity Study. TOJECT: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(1), 169-182.
Trejos-Gil, C. A., Tordecilla-Pájaro, C. C., & Mena, D. M. (2023). ADICCIÓN A LA RED SOCIAL TIK TOK EN JÓVENES UNIVERSITARIOS. Revista de Comunicación y Salud, 14, 1-18.
https://www.revistadecomunicacionysalud.es/index.php/rcys/article/view/339
Valencia-Ortiz, R., Cabero Almenara, J. & Garay Ruiz, U.(2020). Influencia del género en el uso de redes sociales por el alumnado y profesorado. Campos Virtuales, 9(1), 29-39.
Valencia, R. & Castaño, C. (2019). Use and abuse of social media by adolescent: A study in México. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 53,7-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.