DETERMINING THE KNOWLEDGE MANAGEMENT IN PUBLIC UNIVERSITIES A GROUNDED THEORY

Authors

  • MALENA SOTO Doctor of Education, Universidad Católica Cecilio Acosta
  • SANA HANNA Doctora en Educación; Universidad Rafael Maria Baralt

Keywords:

Knowledge management, Universities, Intellectual capital

Abstract

The aim of the research was to generate a theoretical approach about the conditions of knowledge management developed at the universities of public administration of the Eastern Coast of Lake Maracaibo, using the methodology proposed by Glaser and Strauss (1967), for the construction theories within the dynamics of qualitative epistemological approach, called Theory. The variable was based with contributions from Canals (2013), Riesco (2016), among others. The research was projective, non-experimental design, transectional field. It was used as a technique for data collection, depth interviews and as an instrument, an interview guide as well as an array registration, applied to five (5) key informants, experts in the field, university professionals with experience in the practice of the functions of teaching, research and extension. The interpretation and analysis was performed through the process of coding the interviews, suggested by the methodical proposal Glases and Strauss (1967) and reinforced by Strauss and Corbin (2002), which proposes a categorization process through open coding , axial, selective and construction of a conditional array. A review of the various existing models of university to adapt to the particularities of the case to environment public universities COLM management was recommended. This is not a sine qua non for if you have enough to create a model time is a viable option given the broad spectrum of professionals within these university organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bueno, E y Colaboradores (2013) Gestión del Conocimiento en universidades y en organismos públicos de investigación. Universidad Autónoma de Madrid. Dirección General de Investigación, Consejería de Educación Comunidad de Madrid.

Canals, A. (2013) Gestión del Conocimiento. Ediciones Gestión 2000 S.A. Barcelona

Corredor. (2011) El conocimiento personal un valor seguro. Gestione su conocimiento y sáquele provecho. Editorial Prentice Hall.

Delgado, M. y Castro, E. (2017) La Pertinencia Social en el sistema de Gestión en el Proceso Creador de Conocimiento Científico en las Organizaciones Universitarias. Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales.Vol.10 (1) pp. 48-64. Universidad Rafael Belloso Chacin. Maracaibo, Venezuela. Recuperado de: http://virtual. urbe.edu

Delgado. R. (2014) Competencias del gerente financiero. Una teoría fundamentada. Tesis no publicada Unermb.

Fremont, K. y Rosemweig, J. (1998) Administración de las Organizaciones. México: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. Quinta edición.

Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro de la mirada, Medellín: La Carreta Editores E.U.

Hernández, Fernández y Batista (2010). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw-Hill Interamericana. México D.F.

Hurtado (2012). Metodología de la investigación holística. Ediciones Sypal. Décima edición.

Martínez (2009). La nueva ciencia. Su desafío, lógica y método. Editorial Trillas.

Méndez, C (2001) Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill.

Parra, C. (2007). La Gestión del Conocimiento y su Relación con la Formación de Equipos de Alto desempeño en las Empresas de servicio Petrolero. Universidad Nacional experimental Rafael María Baralt. Trabajo Especial de Grado para optar al Titulo de magíster Scientiarum en Gerencia de Recursos Humanos. Cabimas.

Riesco M. (2016) El Negocio Es El Conocimiento. Editorial: Díaz de Santos. S.A.

Tünnermann, C., (1998) La Educación Superior en el umbral del siglo XXI. Colección Respuestas Ediciones Cresalc/UNESCO. Caracas Venezuela http://es.wikipedia.org/wiki/Groupware tomado el 20 de abril 2009

Published

2021-07-28

How to Cite

SOTO, M. ., & HANNA, S. (2021). DETERMINING THE KNOWLEDGE MANAGEMENT IN PUBLIC UNIVERSITIES A GROUNDED THEORY. Key People, 5(2), 30–46. Retrieved from https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/genteclave/article/view/150