DEVELOPMENT OF INVESTIGATIVE SKILLS PARTICIPANTS IN MASTER ORGANIZATIONAL
Keywords:
Investigative competences, generic competences, basic competences, specialized competencesAbstract
The objective of the research was to propose theoretical guidelines that contribute to the development of the research competencies of the participants of the Master's Degree in Teaching for Higher Education of the National Experimental University Rafael María Baralt. The variables were supported by the authors Zabalas (2016), Zabalza (2015) (2008), Rivera (2018), among others. Methodologically, the research was of an analytical type, with a non-experimental, transectional, field design. The population consisted of 54 participants of the Master's Degree in Higher Education at the Rafael María Baralt University, Maracaibo; which, according to the computer unit, culminated schooling in the I-2017 and II-2017 periods. A questionnaire was designed, containing 60 items and 5 response alternatives. The validity of the instrument was determined through the technique of expert judgment. For reliability, the Cronbach coefficient was used, yielding a value of 0.89. It is concluded that: Generic, basic and specialized research competences are used at a moderate level. However, its application is required, based on the training received within the master's degree, to ensure that actions that can be adjusted to the requirements are supported, in terms of the content that is imparted, to the profile of the researcher, and its scope of study; what generates a commitment, where the teachers can expand their field of action for intellectual production. A set of theoretical guidelines was formulated in this regard, which will contribute to the development of investigative competences from the beginning of the formation of the people, and reinforced in each stage of the educational process.
Downloads
References
Ávila, F (2017) Investigación Y Desarrollo. El Reto De La Universidades Latinoamericanas. Universidad Maracaibo. En Revista Cubana De Educación Superior Vol. 14, No 2
De La Lama (2015) Estrategias Para Elaborar Investigaciones Científicas, Trillas México.
Galeano, M. (2014). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro de la mirada, Medellín: La Carreta Editores E.U.
Hurtado, J. (2016). Metodología de la Investigación Holística. Ediciones Sypal-Iutc.
Nietzsche, J. (2015). La revolución educativa. Editorial McGraw Hill / Interamericana S.A.
Padrón J. (2017). Tendencias epistemológicas de la investigación cintica en el siglo XXI. http://dialnet. unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=2284734.- ISSN 0717-554X.
Rivera H, (2018), Competencias para la investigación. Editorial Trillas. México
Tamayo Y Tamayo, M (2014). El Proceso De La Investigación Científica. Editorial LIMUSA México.
Zabala, M (2016) Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo Profesional. 2da Edición Narcea Ediciones. Madrid España 228p
Zabalza (2015). Calidad de la Docencia Universitaria. Propuesta Practica para la Mejora de las clases. Tesis no publicada Urbe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.