ORGANIZATIONAL NEUROPSYCHOLOGY AND THE INFLUENCE IN THE DECISION PROCESS OF THE EMPLOYEE
Keywords:
Decision, management, neuropsichology, organization, behaviorAbstract
This review article contextualizes the way in which the Science of Administration conceives the process related to worker decision making. Management science believes that the decision-making process of the employee and organizations is conscious, analytical and rational. However, the advances in neurosciences and the influence they have had in recent decades on Behavioral Sciences result in a rethinking of the fundamentals of human behavior. The foregoing allows a debate to be established, by demonstrating that decision-making does not fully comply with the established assumptions. The objective of the manuscript is to present solid theoretical and empirical elements that confirm that decision making has neuropsychological bases, by understanding the functioning of the frontal lobes, the pre-frontal cortex and the performance of executive functions. The methodology used has a qualitative approach through documentary technique, based on the consultation of documentary and electronic sources. Finally, the present investigation evidences that the prevailing idea in Administration Science, regarding the only environmental influence in the decision-making process of a worker has been exceeded, it is necessary to have an integral vision of the worker's performance through an approach that consolidates the psychological and social aspect with its neuropsychological bases.
Downloads
References
Ardila, A. y Ostrosky, F. (2000). Diagnóstico del daño cerebral: enfoque neuropsicológico. (3ª ed.) México: Trillas.
---------- (2012). Guía para el Diagnóstico Neuropsicológico. Obtenido de http://ineuro.cucba.udg.mx/libros/bv_guia_para_el_diagnostico_neuropsicologico.pdf
Ardila, A. y Rosselli, M. (2007). Neuropsicología Clínica. México: El Manual Moderno.
Arias, F. (2018). Administración de Capital Humano para el Alto Desempeño. México: Trillas.
Barkley R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorders: a handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford.
Baron, R. A. (1996). Psicología (3ª ed.) México: Pretince Hall.
Brown, R. (1965). Social Psychology. Estados Unidos: The Free Press.
Butters, N. W., Wolfe, J. G., y Martone, M. (1986). An assessment of verbal recall, recognition and fluency abilities in patients with Huntington’s disease. Cortex, 22, 11-32.
Cárdenas C., M. (2006). Psicología social y contexto: sobre la fuerza de las situaciones sociales perversas. Límite, 1 (13), 101-124. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/836/83601306.pdf
Cardo, E., Casanovas, S., De la Banda, G., y Servera, M. (2008). Signos neurológicos blandos: ¿Tienen alguna utilidad en la evaluación y diagnóstico del trastorno por déficit de atención/hiperactividad? Rev Neurol, 46 (1), S51-S54. Obtenido de http://www.neurodesarrollo.net/cursos/images/Descarga/Neurodesarrollo/Unidad%208/Soft%204.pdf
Carlson, S. M. (2005). Developmentally sensitive measures of executive function in preschool children. Developmental neuropsychology, 28 (2), 595-616.
Chiavenato, I. (2012). Introducción a la Teoría General de la Administración. (8ª ed.) México: Mc Graw Hill Interamericana.
Elster, J. (1997). Egonomics, análisis de la interacción entre racionalidad, emoción, preferencias y normas sociales en la economía de la acción individual y sus desviaciones. Barcelona: Gedisa.
Estrada, F. (2008). Economía y racionalidad de las organizaciones: Los aportes de Herbert A. Simon. Revista de Estudios Sociales, (31), 84-103.
---------- (2007). Herbert A. Simon y la economía organizacional. Cuadernos de Economía, 26 (46), 169-199.
Feinberg T. E. y Farah M. J. (1997). The development of modern behavioral neurology and neuropsychology. New York: McGraw-Hill.
Festinger, L. (1962). A theory of cognitive dissonance. Estados Unidos: Stanford University Press.
Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., y Donelly Jr., J. H. (1979). Organizations: Behavior, Structure, Processes. (3a ed.) Estados Unidos: Business Publications.
Goldberg, E. (2001). The Executive Brain, Frontal Lobes and the Civilized Mind (Trad. Editorial Crítica) New York: Oxford University Press.
Goleman, D. (2014). La Inteligencia Emocional: por qué es más importante que el cociente intelectual. México: Ediciones B.
Guardado, S. C. (2018). Neuropsicología: su importancia en el comportamiento del trabajador. Iberoamerican Business Journal, 1 (2), 43-59. Recuperado de http://journaltop.com/index.php/IBJ/article/view/101
---------- (2019). Neuropsicología organizacional: nueva perspectiva en la gestión del talento humano. Ciencia, Economía y Negocios, 3 (1), 49-57. Doi: https://doi.org/10.22206/ceyn.2019.v3i1.pp49-57
Hart, C. W. M. (2012). Los experimentos de Hawthorne. Revista Cubana de Salud Pública, 38 (1), 156-167. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0864-34662012000100015ylng=esytlng=es.
Hersey, P., Blanchard, K. H., y Johnson, D. E. (1998). Administración del comportamiento organizacional: Liderazgo situacional. (7ª ed.) México: Pretince Hall.
Hooper, S. R. y Boyd, T. A. (1986). Neurodevelopmental learning disorders. En J. E. Obrzut y G. W. Hynd. Chil Neuropsichology, 2, Estados Unidos. Academic Press, 15-58.
Kogan, N y Wallach, M. A. (1967). Risk taking as a function of the situation, the person, and the group. New Directions in Psichology. 3, Nueva York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
Lezak, M. Howieson, D. B. y Loring, D. W. (2004). Neuropsychological Assessment. Estados Unidos: Oxford University Press.
Lopera, F. (2004). Evolución y cognición. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 6 (1), 27-34. Obtenido de http://www.efn.uncor.edu/departamentos/divbioeco/anatocom/nervioso/REVNEURO_vol6_num1_3.pdf
Luria, A. (1989). El cerebro en acción. México: Ediciones Roca.
Lussier, R. N. y Achua, C. F. (2016). Liderazgo: Teoría, Aplicación, Desarrollo de habilidades. (6ª ed.) México: Thomson Learning.
Manes, F., Sahakian, B., Clark, L., Rogers, R., Nagui, A., Aitken, M., y Robbins, T. (2002). Decision-making processes following damage to the pre-frontal cortex. Brain, 125, 624-639.
Mann, L. (1978). Elementos de psicología social. México: Limusa.
Matute, E. y Rosselli, M. (2012) Cap. 7 Bases biológicas y desarrollo de la función ejecutiva. En E. Matute (Ed.) Tendencias actuales de las neurociencias cognitivas. (pp.101-115) México: El Manual Moderno.
Matute, E., Rosselli, Ardila, A. y Ostrosky, F. (2006). Evaluación Neurospciológica Infantil ENI. México: El Manual Moderno.
Meggison, L. C., Mosley, D. C. y Pietri Jr., P. H. (2001). Administración: Conceptos y aplicaciones. México: CESCSA.
Ostrosky, F. (2016) Cap. 2 Neuroley, cognición y cerebro. En E. García-López (Ed.), Psicopatología Forense: Derecho, Neurociencias y Sistema de Justicia Penal (pp. 99-162) México: Bosch.
Ostrosky-Solís, F., Gómez, E., Matute, Rosselli, M., Ardila, A., y Pineda, D. (2003). Neuropsi Atención y Memoria 6 a 85 años. México: American Book Store.
Ramos, C. A. (2015). The Gambler: Afectación neuropsicológica de la toma de decisiones. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 9 (3), 1-7.
Reyes, A. (2009). Administración de empresas: Teoría y práctica. Segunda parte. México: Limusa.
Rodrígues, A. (1983). Psicología Social. México: Trillas.
Simon, H. A. (1957). Administrative Behavior. New York: Macmillan.
---------- (1975). The functional equivalence of problem solving skills. Cognitive Psychology, 7(2), 268-288
---------- (1982). El comportamiento administrativo: Estudio de los procesos decisorios en la organización administrativa. (4a ed.) Buenos Aires: Economía de la empresa.
---------- (1995). The Information-Processing Theory of Mind, American Psychologist, 50 (7) 507-508.
Tirapu-Ustarroz, J., y Luna-Lario, P. (2008). Neuropsicología de las funciones ejecutivas. Manual de Neuropsicología, 219-249.
Tovar, J. y Ostrosky-Solís, F. (2013) Mentes Criminales ¿Eligen el mal? México: El Manual Moderno.
Vaquero, C. y Vaquero E. (2006) Psicología: Un espacio para tu reflexión. México: Esfinge.
Verdejo-García, A., y Bechara, A. (2010). Neuropsicología de las funciones ejecutivas. Psicothema, 22 (2), 227-235.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Gente Clave, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.