INFLUENCE OF MOTIVATION WORKSHOPS IN THE LEVELS OF DEPRESSION OF A GROUP OF ADOLESCENTS IN SOCIAL RISK
Keywords:
Motivation, depression, adolescents, social riskAbstract
The objective of this research is to know the influence of motivational workshops on levels of depression in a group of adolescents at social risk, determining if this influence achieves or does not reduce the possible levels of depression in the mentioned group through a type of correlational study with a quasi-experimental design with a cross-type measurement. The sample of the research corresponds to 18 adolescents of female gender, who are assisted in a foundation located in the city of Panama and that houses children and adolescents in conditions of social risk. A pre-test was carried out using the Beck Depression Inventory, which aims to measure or identify the severity of a depression, followed by the intervention in two consecutive weeks, implementing a program of workshops with different activities and contents, After completing the workshops, the post test was applied to record changes in the dependent variable. The results obtained during the pretest, considering the cut points offered by the Beck Depression Inventory, place a significant amount of the sample with depression levels between severe and moderate and a small amount with minimal depression; in contrast to the results obtained in the post test, where it is observed that the number of adolescents with severe and moderate depression decreases significantly, the majority of the group being placed in the levels of mild depression and minimal depression.
References
García Alonso, A. (2013). La depresión en adolescentes. National Association of School Psychologists, Volumen 8, página 28. https://doi.org/10.1080/10282580.2011.653524
González, N., Abad, J., & Lèvy, J. (2006). Normalidad y otros supuestos en análisis de covarianzas”. La Coruña: Netbiblo.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Editorial Mcgraw-Hill Interamericana.
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.
Papalia, D., Wendkos Olds, S., & Duskin Feldman, R. (2009). Psicología del Desarrollo De la infancia a la adolescencia. México, D.F.: McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. A.
Quintero, M. (2015). Intervención Social Con Adolescentes En Riesgo Social. Obtenido el 13 de agosto de 2018, de: http://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/943/Intervencionsocial con adolescentes en riesgo social..pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valderrama, G. (2011). ESTADÍSTICAS APLICADAS EN PSICOLOGÍA, Ciencias sociales y Educación. Panamá.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Conducta Científica, que es editada por la Universidad Latina de Panamá. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.