Transparency in accreditation processes for the quality of higher education in Latin America

  • Susana del C. Jiménez González Docente Investigador Centro Regional Universitario de Panamá Este
  • Suray Saavedra de González Docente Investigador de ISAE Universidad.
  • Cándida Duarte Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón.
  • Román Rentería Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón.
  • Regina Carranza Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación.
Keywords: Transparency, Quality Accreditation, Higher Education, Skills

Abstract

The purpose of this essay is to reflect on transparency in the accreditation processes for higher education studies in Latin America. Consequently, national and international accrediting bodies must ensure the evaluation of academic programs that visualize teaching, research, extension and university management. This, with the purpose of generating a guarantee in quality training within the global order. In this sense, peer evaluators must show ethics and values ​​in the review of career programs, focused on competencies but not objectives; to guarantee that professionals graduate with the skills to face challenges; social, cultural, technological and environmental seen as a commitment, the peer evaluators review in detail to verify if what is reported are simulations of constructed evidence or the reality is shown as is of the realities of the universities. This was supported through documentary review, reflective criticism. As a reflection, it was proposed that transparent accreditation should guarantee students training in investigative skills that allows them to solve problems in the workplace according to the context or realities of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana del C. Jiménez González, Docente Investigador Centro Regional Universitario de Panamá Este

Docente Investigador Centro Regional Universitario de Panamá Este. Distrito de Chepo. Panamá.

 

Suray Saavedra de González, Docente Investigador de ISAE Universidad.

Docente Investigador de ISAE Universidad. Ciudad de Panamá. Panamá.    

Cándida Duarte, Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón.

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón. Ciudad de Colón. Panamá.   

Román Rentería, Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón.

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón. Ciudad de Colón. Panamá.  

Regina Carranza, Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación.

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Panamá. Ciudad de Panamá. Panamá.  

References

Almuiñas, J. y Galarza, J. (2021) Acreditación universitaria y evaluación institucional: un estudio comparado desde la Red de Dirección Estratégica en la Educación Superior Revista San Gregorio vol.1 no.45 Portoviejo mar. /may.

Barrón (2010) como sucede en México, Colombia y Chile,

Barrón, C. (2005) Formación de profesionales y política educativa en la década de los

Buendía, A. (2011) Análisis institucional y educación superior. Aportes teóricos y resultados emíricos. Perfiles Educativos.

Buendía, A. (2013) Genealogía de la evaluación y acreditación de instituciones en México. Perfiles Educativos, 35(número especial).

Díaz, F. (2010) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Editor: México D.F. : Mc Graw Hill, Edición: 3a ed.
Education Area. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Hallak, J., y Poisson, M. (2007) Fraude académico, acreditación y garantía de la calidad: lecciones aprendidas del pasado y retos para el futuro. Articulo.

Martínez, J., Tobón, S., y Romero, A. (2017) Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Artículo científico. SciELO. Noventa. Perfiles Educativos.

Ovando, M., Elizondo, M., y Grajales, O (2015) La Evaluación y la Acreditación desde la Perspectiva de los Universitarios: Una Experiencia Educativa en la Universidad Autónoma De Chiapas. Artículo científico.

Schwarz, S., y Westerheijden, D. F. (2007). Accreditation and Evaluation in the European Higher

Schwarz, S., y Westerheijden, F. (2004) Accreditation and Evaluation in the European Higher Education Area. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Selley, D. y Ramírez, E. (2018) Evaluación y acreditación desde la perspectiva de las Universidades: el Consejo de Evaluación y Acreditación Internacional. Universidades.

Tobón, S. (2012) Formación basada en competencias. Colombia. Ediciones ECO.

Tovar y Sarmiento, (2011) El diseño curricular, una responsabilidad compartida / Curricular Design, a shared responsibility.

Tuning América Latina (2007) Reflexiones y perspectivas de la Educación superior en América Latina.

UNESCO - IESALC (2020) La garantía de calidad y los criterios de Acreditación en la educación superior. Perspectivas internacionales.

UNESCO (1998) Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI. UNESCO. París.

UNESCO (1999) “Declaración mundial sobre la educación superior del Siglo XXI, Conferencia Mundial sobre la Educación Superior” en Perfiles Educativos, vol.20, n.79-80.

Villavicencio, A. (2012) Evaluación y acreditación en tiempos de cambio: la política pública universitaria en cuestionamiento. Quito – Ecuador.
Published
2023-09-05
How to Cite
Jiménez González, S. del C., Saavedra de González, S., Duarte, C., Rentería, R., & Carranza, R. (2023). Transparency in accreditation processes for the quality of higher education in Latin America. Finanzas Y Negocios, 3(3), 89-107. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/338

Most read articles by the same author(s)