Curriculum planning to strengthen the competences of the graduation profile of the elementary level of the school region of Coclé of Panamá
Keywords:
Planning, Curriculum, Primary educationAbstract
The article aims to understand the curricular planning to strengthen the competences of the graduation profile of the primary level of the school region of Coclé de Panamá. The support of the theoretical bases is raised for curricular planning according to Ander Egg (2010), Marsick (2018), Gómez (2017), and the competences of the graduate profile in the Ministry of Education of Panama Ministerio de Educación de Panamá (2019), Covey (2018), Casales (2020), among others. The methodological route is under the descriptive quantitative approach, non-experimental field design, transectional. The population census of (40) teachers was considered. For the collection of information with a questionnaire-type survey, containing 09 items. It was validated by five doctors in education, the reliability result was 0.82 according to Cronbach's Alpha, the Spss Statistic version 25.0 was applied, the information collected was grouped in tables and double-entry graphs where they were analyzed and interpreted the data. It is concluded that teachers almost never, sometimes use critical reflection to search for assumptions, evaluations and beliefs that underlie educational actions; sometimes and almost never, the teacher manages to dismantle the conceptual structure through an analysis, using deconstruction to find the meaning of curricular planning.
Downloads
References
Coll, C. (2018) Psicología y Currículo. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículo escolar. Editorial Paidós. México.
Eisner, E. (2019) Diseño y evaluación de los programas educativos. New York. Editorial McMillán.
Fullan, M. (2018) The Meaning of Educational Change. Ontario. Oise Press.
Gimeno, J. (2018) El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Gómez, I. (2017) Competencias Profesionales: Una Propuesta de Evaluación para las facultades de ciencias. Universidad de la Sabana.
González, G. (2019) Construcción y Deconstrucción del currículum en el área de ejecución musical. Escuela de arte Florencio Varela.
Jonnaert, P. (2019) Currículum, entre modélerationnel et irrationalité des sociétés. [Currículum, entre el modelo racional e irracional de la sociedad]. RevueInternationaled'éducation de Sevres, 56, 135-145. Recuperado de http://ries.revues.org/1073?lang=en.
Kaufman, R. (2018) Planificación de Sistemas Educativos. Ideas Básicas Concretas. Novena Reimpresión. Edit. Trillas México.
Marsick, J. (2018) Aprendizaje en el centro de trabajo: el caso de la reflexividad y de la reflexividad crítica. Revista de Educación.
Ministerio de Educación de Panamá (2019) Programa de cuarto grado de educación básica. Panamá.
Pérez, J. (2017) Definición de deconstrucción. Encontrado en (https://definicion.de/deconstruccion/)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El contenido de las publicaciones son responsabilidad absoluta de los autores y no de la Universidad ni de la revista Finanzas y Negocios, que es editada por la Universidad UNIDOS. La revista permite a los autores mantener el derecho de autor sobre los articulos y documentos publicados mediante el uso de la siguiente licencia.
Los artículos se publican con una licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.