Technological skills required by students of the degree in primary education.

  • Cándida Duarte Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón.
  • Cristina Ramírez Melbourne de Rodríguez Docente Investigador del Ministerio de Educación de Panamá.
  • Suray Saavedra de González Docente Investigador de ISAE Universidad.
  • Iluminada Bonilla de González Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación
Keywords: Learning process, technological skills, creativity

Abstract

The objective of the scientific article was to characterize the technological competencies required by students of the bachelor's degree in primary education. The study assumes the applicability of the development of creativity and the incorporation of technological capabilities in the learning process, as an essential element in the performance of professional practice. The methodological journey was supported by the qualitative, descriptive, critical approach with a non-experimental and transectional design. Supported by authors such as: López cited by Badillo and others (2014), Edusiglo (2017) and Villegas (2002) The population was 58 students from the Faculty of Education Sciences of the University of Panama. A 21-item questionnaire was applied; for the purpose of the article, the results of only two are shown. Reliability according to Cronbach's Alpha index was 0.82, highly reliable. In conclusion, it is clear that the participants during the development of their professional practice do not use technological tools to mediate and innovate the learning process in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cándida Duarte, Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón.

Docente Investigador de la Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Panamá - Centro Regional Universitario de Colón. Ciudad de Colón. Panamá  

Cristina Ramírez Melbourne de Rodríguez, Docente Investigador del Ministerio de Educación de Panamá.

Docente Investigador del Ministerio de Educación de Panamá. Ciudad de Panamá. Panamá.          

 

 

Suray Saavedra de González, Docente Investigador de ISAE Universidad.

Docente Investigador de ISAE Universidad. Ciudad de Panamá. Panamá.

Iluminada Bonilla de González, Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación

Docente Investigador de la Universidad de Panamá, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Administración y Supervisión Educativa. Ciudad de Panamá. Panamá.                

References

Arias, M. Gómez, E. Arias, J. Arias, M. Ortiz. J. Segura, I. (2017). “Efectos de la educación tecnológica en la docencia, tutoría y orientación educativa”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo.

Ausubel, D. (1980). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México. Trillas.

Cañete, M. (2015). El rol del docente frente a las TIC. Obtenido dehttp://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_ar ticulo=11828&id_libro=571

Compromiso Nacional por la educación (2017) MEDUCA. Editora Novo Art, S.A., en Panamá.

Díaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para facilitadores y participantes. Revista digital para facilitadores de la enseñanza.

Guilera, LL. (2011). anatomía de la Creatividad. FUNDIT - Escola Superior de Disseny ESDi.

Hadi, M., Martel, C., Huayta, F., Rojas, C., y Arias, J. (2023) Metodología de la investigación: Guía para el proyecto de tesis. I Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú.

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018) Metodología de la investigación las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. primera edición por: Mcgraw-Hill Interamericana Editores. S.A. de C. V. México.

Luchetti, E. (2008). Guía para la formación de nuevos docentes. Buenos Aires: Bonum.

Martínez, C. (2019). Un nuevo rol docente en la era de las nuevas tecnologías cuadernos de educación y desarrollo. Vol 1, nº 1. Revista académica semestral. En http://eumed.net/rev/ced/01/cam.htm.

Montilla, A. (2021). Propuesta de un plan de capacitación docente universitaria sobre plataformas virtuales. Tesis doctoral. Panamá. UNIEDPA.

Paragua, M., Bustamante, P., y otros (2022) Investigación Científica Formulación de Proyectos de Investigación y Tesis. Primera edición digital.

Rodríguez, J. Rodríguez, E. Fuerte, L. (2021) Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Artículo científico. SciELO Perú. Propós. represent. vol.9 no.

Romero, H., Real, J., Ordoñez, J., Diaz, G., y Saldarriaga, G. (2021) Metodología de la Investigación. Edicumbre Editorial Corporativa. 1ra Edición

Santos, D. (2015). Las 10 Competencias del Docente Moderno. En https://www.goconqr.com/es/examtime/blog/competencias-del-docente/

Torrance, E. (2016). The Torrance test of creative thinking. TTCT Manual and Scoring Guide: Verbal test. Lexington, KY: Ginn

Torres, D. (2016). Constructo teórico de los factores que inciden en el desarrollo de la creatividad. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt”. Tesis doctoral. Venezuela. Valera.
Published
2023-09-05
How to Cite
Duarte, C., Ramírez Melbourne de Rodríguez, C., Saavedra de González, S., & Bonilla de González, I. (2023). Technological skills required by students of the degree in primary education. Finanzas Y Negocios, 3(3), 29-41. Retrieved from http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/333