LEVEL OF STRESS IN A GROUP OF MOTHERS AND PARENTS WITH CHILDREN WHO PRESENT SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

  • Lizbeth J. González V. Student of Psychology, Universidad Latina de Panamá, Sede David-Chiriquí
  • Marianela Jiménez Montiel Professor of Psychology, Universidad Latina de Panamá, sede David-Chiriquí
  • Zitny Torres Research Coordinator Sede David, Universidad Latina de Panamá
Keywords: Special Educational Needs, Stress, Emotional health, Intervention.

Abstract

This project is based on analyzing the level of stress experienced by a group of mothers and fathers of families with children who have Special Educational Needs.The initiative arises because of the scarce documentation that exists on the subject in Panama, since most of the approaches are directed only toward the child who presents an N.E.E. or disability, while the state of emotional health of the parent is not considered within the intervention. This study uses the Mixed Model, of an exploratory type. With a non-probabilistic sampling that was composed of 25 fathers and mothers. The participants completed two questionnaires called "Solano-Beauregard stress questionnaire" and "Questionnaire to mothers and fathers of family". The results reveal that in the studied sample it is observed that all the parents punctuated a level of General Stress in the range Light (4%), Moderate (20%) or Severe (76%) in the same way the level of Affectation according to three areas: Muscular :( Light 52%, Moderate 16% and Severe 32%), Thought-behavior: (Light 28%, Moderate 28% and Severe 44%) and Internal Organs: (Light 36%, Moderate 20% and Severe 44%). The most relevant finding of this study has been the high level of Severe Stress suffered by parents of children with N.E.E.

References

Borges, M. & Melgosa, J. (2017). El poder de la esperanza . Cómo derrotar la depresión, la ansiedad, la culpa y el estrés. Florida. Estados Unidos: Inter - American Division Publishing Asociation (IADPA). ( Obtenido

Cano Vindel, A. (Enero de 2002). ResearchGate: Técnicas cognitivas en el control del estrés. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/230577047_Tecnicas_cognitivas_en_el_control_del_estres [consulta 30 de octubre de 2018]

Conti, A. (2011). Manifestaciones emocionales en la madre ante la llegada del hijo con capacidad diferente. Buenos Aires, Argentina. (Tesis para optar por el grado de Licenciatura. Universidad Abierta Iberoamericana. Buenos Aires, Argentina) Recuperado de: http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC111860.pdf [consulta 12 de octubre de 2018]

De Gracia, S. (2018). Diagnóstico de la atención y manejo de las Necesidades Educativas Especiales por padres de niños de I a III grado de Lion´s School. David, Chiriquí.

Durán Estrada, M. (2011). “Familia y discapacidad: vivencias en madres y padres que tienen un hijo/a sordo/a o ciego/a”. . Venezuela . http://www.repositoriocdpd.net:8080/bitstream/handle/123456789/379/Tes_Dur%C3%A1nEstradaM_FamiliaDiscapacidadVivencias_2011.pdf?sequence=1 [consulta 26 de noviembre de 2018]

Esquivel,D., Jiménez, M., Jiménez M., M., Porras, A., Solano. D., Valverde, C., Vega, J., Villegas, F. (2008). Elaboración e implementación de un programa de educación para la salud: un abordaje del nivel del estrés en un grupo de familiares de personas farmacodependientes. Costa Rica.

Femenías,M. & Sanchéz,J. (2003). SIGLO CERO Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. 19 - 28.

Krantz, D., Thorn, B., & Kiecolt, J. (2013). American Psychological Association. Obtenido de https://www.apa.org/images/stress-facts_tcm7-166363.pdf [Consulta 04 de abril de 2019]

Nauert, R. (08 de Agosto de 2018). Parental Stress With Special-Needs Children. Obtenido de https://psychcentral.com/news/2009/02/19/parental-stress-with-special-needs-children/4219.html [consulta 04 de abril de 2019]

Oblitas Guadalupe, L. (2010). Psicología de la salud y calidad de vida. Mexico : Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.,.

Presa, M. (2015). Estrés En La Familia Y Funcionamiento Familiar En Un Hospital Psiquiátrico De México. (Tesis para optar por el grado de Licenciatura. Universidad Pontificia Comillas. Madrid) Recuperado de: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/1042/TFM000115.pdf [consulta 6 de noviembre de 2018]

Ritchie, M. (10 de Mayo de 2013). Child Research Net. Obtenido de https://www.childresearch.net/papers/rights/2013_01.html [Consulta 04 de abril de 2019]

Rivadeneira, C.; Minici A. y Daha J. (06 de agsto de 2013). Revista Terapia Cognitiva Conductual. Obtenido de CETECIC: http://cetecic.com.ar/revista/algunas-puntualizaciones-sobre-el-estres/[consulta 7 de noviembre de 2018]

Soltanifar, A., Akbarzadeh, F., Moharreri, F., Soltanifar, A., Ebrahimi, A., Mokhber, N., & Minoocherhr, A. a. (20 de enero - febrero de 2015). Iranian Journal of Nursing and Midwifery Reseach . Obtenido de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4325421/ [Consulta 04 de abril de 2019]

Taderera, C., & Hall, H. (26 de julio de 2017). African Journal of Disability are provided here courtesy of AOSIS. Obtenido de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5566178/ [Consulta 04 de abril de 2019].
Published
2019-07-12
How to Cite
González V., L. J., Jiménez Montiel, M., & Torres, Z. (2019). LEVEL OF STRESS IN A GROUP OF MOTHERS AND PARENTS WITH CHILDREN WHO PRESENT SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. Scientific Behavior, 2(2), 9-23. Retrieved from https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/101