Innovation management skills implemented in the Community Action Boards of Valledupar Colombia

Authors

  • Luis Carlos Padilla Córdova Universidad Popular del Cesar
  • Janet Montero Morón Universidad Popular del Cesar

Keywords:

Innovation, Management skills, Community Action Boards

Abstract

The main objective of this research is to analyze the innovation management skills implemented in the community action boards in Valledupar Colombia. Meanwhile, a documentary-type research methodology was determined, based on the bibliographic review of printed and digital sources. It was supported by authors such as Ruiz (2023), OECD and Eurostat (2019), Ramírez-Rojas (2018), among others. The promotion of innovation in the community action boards of Valledupar requires visionary leaders, capable of inspiring and empowering the community, as well as an environment conducive to the generation and implementation of new ideas. By strengthening the management skills of leaders and encouraging the active participation of all community members, Community Action Boards can become agents of change and contribute to the sustainable development of Valledupar. It is recommended to implement training workshops, implement idea contests, organize visits to other communities, encourage the use of technologies, as well as make alliances to improve communication and project management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Carlos Padilla Córdova, Universidad Popular del Cesar

Especialista en Finanzas. Magister en Gerencia Publica Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín., Docente en la Universidad Popular del Cesar.  Colombia  https://orcid.org/0009-0000-5163-3551 

Janet Montero Morón, Universidad Popular del Cesar

Especialista en Finanzas Publicas y en revisión Fiscal y Auditoria Forense. Universidad¨ Popular del Cesar. Colombia  https://orcid.org/0000-0002-7628-9109                   

References

Alshammari, F., Yahya, K., y Haron, Z. B. (2020). Project Manager’s Skills for improving the performance of complex projects in Kuwait Construction Industry: A Review. En IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 713(1), pp. 012041. https://doi.org/10.1088/1757-899X/713/1/012041

Hernández, Hugo; Cardona, Diego; y Del Rio, Jorge (2017). Direccionamiento Estratégico: Proyección de la Innovación Tecnológica y Gestión Administrativa en las Pequeñas Empresas. Información Tecnológica. Vol. 28(5), 15-22 (2017). Doi: 10.4067/S0718-07642017000500003

Hernández, J., García, A., Rodríguez, R., (2018). Juntas de acción Comunal: Perspectiva normativa y su desempeño organizacional.

DuBrin, A. J. (2022). Leadership: Research findings, practice, and skills. Cengage Learning.

Drucker, P. (2011). Landmarks of tomorrow. A report on the new. Transaction Publishers.

Goyal, M. (2013). Importance of Interpersonal Skills at Workplace. International Indexed & Refereed Journal, 49-57

Koontz, H.; Weihrich, H.; Cannice, M. (2012). Administración: una perspectiva global y empresarial. 14ª edición. México: Mc Graw Hill

OECD and Eurostat. (2019). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition. doi:https://doi.org/10.1787/97892643046 04-en

Paolini, A. C. (2021). Development of the Social Emotional Scale: Intrapersonal and Interpersonal Skills Impacting Career Performance and Academic Performance. Journal of School Counseling, 19(59), 1-28. http://www.jsc.montana.edu/articles/v19n59.pdf

Ramírez-Rojas, J. (2018). Las habilidades directivas una condición para una ejecución eficaz. Revista Investigación y Negocios, 23-29.

Rubio, E., (2020). Habilidades gerenciales en el desarrollo organizacional de las empresas de servicio informático, San Isidro. Doi.org/10.33386/593dp.2020.6.314.Universidad Cesar Vallejo. Perú

Ruiz, A., (2023). El papel de la cultura y las habilidades directivas en la innovación. Tesis doctoral. Universidad de Córdova. Edita: UCOPress. 2024. https://www.uco.es/ucopress/index.php/es/ ucopress@uco.es

Sánchez (2012). Diagnóstico estratégico de las Juntas de Acción Comunal. Universidad de la costa. Barranquilla. Económicas CUC 33 (1): 65-80, 2012

UNESCO 2018. Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Educación 2030. Editorial UNESCO. Paris: Francia

Valencia, L. (2008). 50 años de acción comunal en Colombia: Construyendo comunidad, mirando el futuro. Recuperado de: http://www.desdeabajo.info/index.php/ediciones/166-edicion-139/3178-50- anosdeaccion-comunal-en-colombia-construyendo-comunidad-mirando-el-futuro.ht

Whetten, D., & Cameron, K. (2011). Desarrollo de habilidades directivas (Octava Edición ed.). México, México: PEARSON EDUCACION.

Published

2025-02-19

How to Cite

Padilla Córdova, L. C., & Montero Morón, J. (2025). Innovation management skills implemented in the Community Action Boards of Valledupar Colombia. Finanzas Y Negocios, 5(1), 48–62. Retrieved from https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/416